آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

مشارکت ذینفعان راه حلی نو جهت ایجاد نوآوری در خصوص پایداری زیست بوم کارآفرینی است. ذینفعان نقش مهمی در ارائه محصولات و خدمات نوآورانه جهت پایداری محیط زیست توسط کارآفرینان پایدار بر عهده دارند. هدف این پژوهش بررسی مطالعات مربوط به سهم ذینفعان در توسعه کارآفرینی پایدار محیط زیستی است. این پژوهش با استفاده از رویکرد فراترکیب مدل ساندلوسکی و بارسو اجرا شده است. پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر بر اساس معیارهای تعیین شده، درنهایت 22 مقاله انتخاب شدند. در این پژوهش، کدها در قالب ده مفهوم و مفاهیم در قالب سه مقوله دسته بندی شدند. بر اساس یافته های پژوهش، پیشران های مشارکت ذینفعان در توسعه کسب وکارهای پایدار شامل عوامل اهداف و منافع مشترک بین ذینفعان، شبکه سازی بین ذینفعان و سیاست های محیط زیستی دولت بودند. نتایج این مشارکت به صورت ایجاد ارزش های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی و ارتقای فرهنگ پایداری محیط زیستی در جامعه نمود پیدا می نماید همچنین، فرایند مشارکت ذینفعان شامل چهار مرحله شناسایی و دسته بندی ذینفعان، مدیریت ذینفعان، تعیین راهبردهای ارتباطی، ترویج و آموزش فرهنگ پایداری محیط زیستی بین ذینفعان و پایش ذینفعان بود.

Stakeholder Engagement for the Development of Sustainable Entrepreneurship in the Field of Urban Recycling: A Meta-Synthesis Approach

Stakeholder engagement is a new solution that can create innovation regarding the sustainability of the entrepreneurial ecosystem. Stakeholders play a vital role in providing innovative products and services for environmental sustainability by sustainable entrepreneurs. The purpose of this research is to examine studies related to the stakeholder’s contribution to the development of sustainable environmental entrepreneurship. This research was implemented using the Meta-analysis method of the Sandelowski & Barroso model. After searching in the reliable databases based on the determined criteria, 22 articles were selected. In this research, the codes are categorized in the form of 10 concepts and three categories. Based on the findings of the research, stakeholder engagement drivers in the development of sustainable businesses included the common goals and interests between stakeholders, networking between them, and government environmental policies. Engagement results manifested as creating social, economic and environmental values and promoting the environmental sustainability culture in the society. Also, the stakeholder engagement process included four stages of identifying and categorizing stakeholders, managing stakeholders, determining communication strategies, promoting and educating the environmental sustainability culture among stakeholders, and monitoring stakeholders.

تبلیغات