آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

توسعه مطلوب صنعت گردشگری روستایی نیازمند آگاهی و شناخت کافی از مسائل و عوامل مؤثر آن است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف اراﺋﻪ ﻣﺪﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ در نظر گرفتن ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر، توسعه گردشگری در مجموعه روستاهای ده بالا شهرستان تفت را شبیه سازی ﮐﻨﺪ، انجام گرفت. روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) که ازنظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه، مدیران گردشگری و در بخش کمی شامل اساتید دانشگاه بود. در بخش کیفی نمونه گیری با روش گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری و در بخش کمی به شیوه قضاوتی انجام شد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده ها، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ عوامل مؤثر شناسایی شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویت بندی شد و درنهایت در ﺑﺨﺶ کمی ﻣﺪل توسعه گردشگری روستایی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد مدل سازی ﻋﺎﻣﻞ مبنا شبیه سازی شده است. ﺗﺤﻠﯿﻞ داده های ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ نرم افزار Maxqda20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ نرم افزارهای Excel و AnyLogic اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. تحلیل داده ها، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ شناسایی 44 کد اولیه، 10 مضمون فرعی و 4 مضمون اﺻﻠﯽ (مدیریتی، زیرساختی، اقتصادی و اجتماعی) شد که عامل مدیریتی به عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و  همچنین نتایج نشان داد در پایان دوره شبیه سازی، میزان توسعه گردشگری این مجموعه روستایی، بیش از 95 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر، مطلوب است تا مدیران گردشگری توجه ویژه ای روی عوامل مؤثر شناسایی شده که نقش بسزایی در توسعه گردشگری روستایی دارند، داشته باشند. 

Presenting a Model for Simulating Rural Tourism Development Determinants (Case Study: Deh-e Bala Villages, Taft County, Iran)

The ideal development of the rural tourism industry requires an extensive knowledge of its key determinants and the associated issues. Against this background, this study was to present a model for simulating rural tourism development (RTD) in Deh-e Bala villages, Taft County, Yazd, Iran, given the major determinants. Utilizing a mixed-methods (qualitative-quantitative) approach, this applied study implemented a descriptive-analytical design. The statistical population in the qualitative part comprised university professors and tourism managers, but only university professors were recruited in the quantitative part. Snowball sampling was also practiced to reach theoretical saturation in the qualitative part, while purposive sampling was performed in the quantitative one. The data collection tools included interviews and questionnaires. In the qualitative part, thematic analysis was completed to identify the RTD determinants, which were then prioritized via the fuzzy Delphi method (FDM). At last, the RTD model was simulated in the quantitative part through agent-based modeling (ABM). The data analysis was done using the MAXQDA 20 software in the qualitative part and the Microsoft Excel and AnyLogic software packages in the quantitative one, contributing to the emergence of 44 primary codes, ten sub-themes, and four main themes (i.e., managerial, infrastructural, economic, and social factors). In this context, the managerial factor was labeled the most effective one. Moreover, the simulation output revealed that the RTD rate in Deh-e Bala villages, Taft County, Yazd, Iran, was over 95%. Along with the study results, tourism managers are suggested to dedicate much more attention to the key determinants and their leading roles in RTD.

تبلیغات