ابعاد تربیتی فعالیت های فوق برنامه مدارس مبتنی بر سیره امام رضا (ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۴۴۴ - ۴۵۴
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع کیفی بود. جامعه این پژوهش پژوهشگران و اساتید دانشگاهی خبره در حوزه آموزش وپرورش و حوزه علمیه آشنا به حیطه پژوهش بودند. نمونه پژوهش 17 نفر بودند که طبق اصل اشباع نظری و بر اساس روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت و داده های حاصل از اجرای آن با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه مشخص شد که برای فعالیت های فوق برنامه مدارس مبتنی بر سیره امام رضا (ع) تعداد 67 مضمون پایه، 41 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. در مطالعه حاضر، پنج مضمون فراگیر شامل خودسازی (با 5 مضمون سازمان دهنده و 12 مضمون پایه)، توانایی تصمیم گیری و حل مسئله (با 4 مضمون سازمان دهنده و 7 مضمون پایه)، رشد روابط اجتماعی (با 9 مضمون سازمان دهنده و 18 مضمون پایه)، رشد شخصیتی (با 12 مضمون سازمان دهنده و 17 مضمون پایه) و ارتباطات بین فردی (با 11 مضمون سازمان دهنده و 13 مضمون پایه) بودند. نتیجه گیری: طبق نتایج این پژوهش و در چارچوب مضمون های مذکور با استفاده از مطالعه سیره امام رضا (ع) می توان تعالیم مربوط به اخلاق فردی و اجتماعی و مهارت های زندگی را در فعالیت های فوق برنامه مدارس مورد توجه قرار داد.The Educational Dimensions of the Extracurricular Activities of Schools based on the Life of Imam Reza (AS)
Objective: Considering the importance of extracurricular activities and the need to pay attention to their various dimensions, especially its educational dimension, the present research was conducted with the aim of investigating the educational dimensions of extracurricular activities of schools based on the life of Imam Reza (AS).
Method: The present study in terms of purpose was applied and in terms of its implementation method was descriptive from type of qualitative. The population of this research was expert researchers and universal professors in the field of education and seminary familiar with the research field. The research sample was 17 people who were selected according to the principle of theoretical saturation and based on the purposive and snowball sampling methods. In this study to collect data was used from semi-structured interview method, which its validity and reliability were confirmed, and the data obtained from its implementation were analyzed by thematic analysis method.
Results: In this study it was found that for extracurricular activities of schools based on the life of Imam Reza (AS) were identified 67 basic themes, 41 organizing themes and 5 comprehensive themes. In the current study, five comprehensive themes were included the self-development (with 5 organizing themes and 12 basic themes), decision-making and problem-solving ability (with 4 organizing themes and 7 basic themes), social relationships development (with 9 organizing themes and 18 basic themes), personality development (with 12 organizing themes and 17 basic themes) and interpersonal communication (with 11 organizing themes and 13 basic themes).
Conclusion: According to the results of this research and within the framework of the mentioned themes by using the study of the life of Imam Reza (AS), it is possible to pay attention to the teachings related to personal and social ethics and life skills in the extracurricular activities of schools.