ارائه الگوی تدریس دوره های فنی و عملی دانشکده هنر در عراق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف ارائه الگوی تدریس دوره های فنی و عملی دانشکده هنر در عراق انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه ای است و از منظر روش گردآوری داده ها یک پژوهش غیرآزمایشی (توصیفی) است که با شیوه پیمایش مقطعی انجام است. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح پژوهش کیفی استفاده گردید. جامعه مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل اساتید، معلمان، مدیران مدارس و متخصصان آموزش هنر عراق بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در نهایت پس از 10 مصاحبه به اشباع نظری دست پیدا شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده گردید. روایی بخش کیفی براساس پیشنهاد لینکلن و گوبا، چهار معیار اعتبارپذیری، انتقال پذیری، تاییدپذیری و اطمینان پذیری از دیدگاه داوران ارزیابی و تایید شد. برای بررسی پایایی بخش کیفی و کدگذاری مصاحبه های انجام شده ضریب هولستی 712/0 برآورد شد که مورد تایید است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش گراندد تئوری در نرم افزار MAXQDA استفاده شد که با استخراج مقوله های اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی داده بنیاد، مدل نهایی ارائه گردید. یافته ها: براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید که شرایط علی شامل عوامل محیطی، سازمانی، آموزشی و انسانی می باشند. شرایط مداخله گر شامل نظام آموزش سنتی و شرایط زمینه ای شامل بسترهای آموزش فنی و عملی شناسایی شد. نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد پدیده محوری شامل تدریس دوره های فنی و عملی، راهبرد ها شامل برنامه ریزی راهبردی تدریس و در نهایت پیامدها شامل پیامدهای آموزشی، فردی، اجتماعی می باشند.Proposing a Teaching Model for Technical and Practical Courses at the Faculty of Arts in Iraq
Purpose: This study aims to propose a teaching model for the technical and practical courses at the Faculty of Arts in Iraq.
Methodology: The research is applied-developmental in nature and follows a non-experimental (descriptive) design, using a cross-sectional survey method for data collection. To achieve the research objective, a qualitative research design was employed. The participants in the qualitative phase included faculty members, teachers, school administrators, and art education specialists in Iraq, who were selected through purposive sampling. After conducting 10 interviews, theoretical saturation was reached. Data collection in the qualitative section was carried out using semi-structured interviews with experts. The validity of the qualitative section was assessed and confirmed based on Lincoln and Guba's four criteria: credibility, transferability, confirmability, and dependability, as evaluated by reviewers. The reliability of the qualitative phase and coding of the interviews was estimated using Holsti's coefficient, which was found to be 0.712, indicating acceptable reliability. Grounded theory was used for data analysis with the help of MAXQDA software. The final model was presented based on the extraction of primary and secondary categories using the results of qualitative grounded theory analysis.
Findings: The results indicated that causal conditions included environmental, organizational, educational, and human factors. Intervening conditions were identified as the traditional education system, while contextual conditions were related to the foundations of technical and practical education.
Conclusion: Additionally, the findings showed that the central phenomenon was the teaching of technical and practical courses, the strategies involved strategic teaching planning, and the outcomes included educational, individual, and social consequences.