ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان: واکاوی ابعاد و مولفه ها با رویکرد کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان بود.روش شناسی: روش شناسی پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) و تحلیل مضمون کتب و مقالات مرتبط با موضوع بود. جامعه آماری 10 نفر از متخصصانی که در زمینه مدیریت آموزشی کار پژوهشی انجام داده و خبرگان و صاحب نظران و اساتید حوزه مدیریت آموزشی و علوم تربیتی در دانشگاه بودند، انتخاب و مصاحبه با آن ها انجام شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود تجزیه وتحلیل داده های کیفی با استفاده از فرایند کدگذاری مبتنی بر طرح نظام مند راهبرد نظریه داده بنیاد کوربین و اشتراس ( 2008 )، انجام شد. بر اساس این طرح داده های مورد نیاز گردآوری و از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری گزینشی مقوله ها، زیر مقوله ها احصا شدند. نرم افزار اجرای تحلیل MAXQDA 2018 بود .یافته ها: پس از بررسی و مطابقت این کدها و حذف کدهای تکراری، کدهای مشترک تعیین و مقولات با پیشینه و مبانی نظری تطابق و مفاهیم مشترک بازنگری شدند. بعد از انجام عملیات کدگذاری باز، در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم (کدها) مشترک و مشابه ازنظر معنائی تعیین و طبقه بندی شدند. در نهایت مدل ارتقاء تعامل مدرسه و خانواده در پیشگیری از سوء رفتارهای اجتماعی نوجوانان توسط خبرگان اعتبار سنجی شد.بحث و نتیجه گیری: مدل مورد نظر شامل شرایط علی: عامل ساختاری و عامل فرهنگی راهبردها: گسترش امکان مشارکت والدین، گسترش اخلاق حرفه ای، وضع قوانین و مقررات و فرهنگ سازی پیامدها :عوامل اجتماعی، عوامل آموزشی؛ زمینه ای: تجارب دانش آموزان، نقص مدیریتی، نقش تربیتی خانواده و شرایط مداخله گرشامل : عدم همکاری با خانواده با مربیان، کمبود منابع مالی خانواده، کمبود نیرو متخصص می باشد.Promoting School-Family Interaction in Preventing Adolescent Social Abuse: An Analysis of Dimensions and Components with a Qualitative Approach
Purpose: In educational systems, educational and behavioral issues are important categories whose radius of conflict and influence go beyond the framework of formal education and cover the whole life. In this direction and in the field of behavioral issues, there are lifelong approaches that can be considered and investigated, which should not be hidden or sidelined by the authorities. One of these approaches is home-school interaction. According to the opinion of researchers, the first step of the education process is to establish a relationship. And the final step is to ensure the reliability of relationships and communications. Effective and strong communication between home and school and increasing parental participation is considered essential, and one of the consequences of improving the qualitative and quantitative level of school interaction is the prevention of social misbehavior of students (especially teenagers). Misbehaviors and communication-social challenges can affect social relationships in verbal and non-verbal interactions, play, understanding the goals and intentions of others, emotion regulation, learning skills and other dimensions and fuel wide behavioral problems. The aim of this study was to identify the factors that promote school-family interaction in the prevention of adolescent social abuse.Methodology: The methodology of qualitative research was based on data theory (grounded theory) and content analysis of books and related articles.The statistical population consisted of 10 specialists who did research in the field of educational management and were experts, thinkers and professors in the field of educational management and educational sciences at the university, and were interviewed. The sampling method was purposive. Qualitative data analysis was performed using a coding process based on the systematic design of the data theory strategy of the Corbin and Strauss Foundation (2008). According to this plan, the required data were collected and counted by open coding, axial coding, selective coding of categories, and subcategories. The analysis software was MAXQDA 2018.Findings: After reviewing and matching these codes and removing duplicate codes, common codes were determined and categories were reviewed with the background and theoretical foundations of matching and common concepts. After performing the open coding operation, in the axial coding stage, common and similar concepts (codes) were semantically determined and classified. Finally, the model of promoting school-family interaction in the prevention of adolescent social abuse was validated by experts.Conclusion: The model includes causal conditions: structural factor and cultural factor Strategies: expanding the possibility of parental involvement, expanding professional ethics, setting rules and regulations and creating a culture of consequences: social factors, educational factors; Background: Students' experiences, managerial deficiencies, family educational role and intervention conditions include: Lack of cooperation with the family with educators, lack of family financial resources, lack of specialized staff. K