اثربخشی آموزش برنامه دانش افزایی فراشناختی معلمان بر عملکرد تحصیلی و پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش برنامه دانش افزایی فراشناختی معلمان بر عملکرد تحصیلی و پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی بود. روش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 120 دانش آموز بود که با روش تصادفی خوشه ای انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی (60 نفر گروه آزمایش و 60 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش برنامه دانش افزایی فراشناختی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خلاقیت (تورنس، 1974) و عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) بودند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در هر دو متغیر عملکرد تحصیلی و پرورش خلاقیت تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش برنامه دانش افزایی فراشناختی معلمان باعث افزایش عملکرد تحصیلی (همه مولفه های آن شامل خودکارآمدی، برنامه ریزی، تاثیرات هیجانی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش) و پرورش خلاقیت (همه مولفه های آن شامل انعطاف پذیری، سیالی، بسط و ابتکار) دانش آموزان ابتدایی شد (05/0p <). نتیجه گیری: بر اساس نتایج، معلمان می توانند از روش آموزش برنامه دانش افزایی فراشناختی معلمان در کنار سایر روش های آموزشی برای بهبود عملکرد تحصیلی و پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی استفاده کنند.Effectiveness of Teachers' Metacognitive Knowledge Enhancement Program Instruction on Academic Performance and Fostering Creativity of Elementary Students
Purpose: The aim of this research was determining the effectiveness of teachers' metacognitive knowledge enhancement program instruction on academic performance and fostering creativity of elementary students. Methodology: This study was semi-experimental with pretest and posttest design with control group. The research population was all third to fifth grades of elementary students of district one of Tehran city in 2016-17 academic years. The research sample was 120 students who were selected by cluster random sampling method and with method of simple random replaced into two equal groups (60 people in experimental group and 60 people in control group). The experimental group trained in metacognitive knowledge enhancement program instruction for 8 sessions of 2 hours and the control group did not received any training. The research instruments were the questionnaires of academic performance (Torrance, 1974) and fostering creativity (Pham and Taylor, 1999). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance method in SPSS-22 software. Findings: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in both variables of academic performance and fostering creativity. In the other words, teachers' metacognitive knowledge enhancement program instruction led to increased academic performance (all its components including self-efficacy, planning, emotional effect, lack of outcome control and motivation) and fostering creativity (all its components including flexibility, fluency, elaboration and originality) of elementary students (p < 0.05). Conclusion: Based on the results, teachers can use the teachers' metacognitive knowledge enhancement program instruction along with other educational methods to improve academic performance and fostering creativity of elementary students.