آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

بخش عمده هویت ملی توسط نظام آموزش و پرورش بازتولید می شود و کتب جامعه شناسی در این روند نقش مهمی ایفا می کنند. این پژوهش به نقش کتب جامعه شناسی 1و 2 در انتقال هویت ملی پرداخته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی و واحد تحلیل مضمون است. مؤلفه های هویت ملی عبارت اند از: نمادها، وقایع و رخدادها، ارزش ها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت ها. نتایج تحلیل کمی نشان می دهد که 378 مورد به هویت ملی اشاره شده است و کتاب جامعه شناسی 2، 65% مؤلفه ها را دربردارد. مؤلفه ارزش های ملی با 46% بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است. در بخش کیفی نیز تنوع مؤلفه ارزش های ملی بیشتر بوده و عملکرد کتاب جامعه شناسی 2 بهتر است. همچنین، نبود توازن در بیان مؤلفه ها، تنوع مؤلفه ها به ویژه ارزش های ملی، ضعف در اقناع سازی، محدودیت زمانی و مکانی مؤلفه ها، بی توجهی به شخصیت های علمی معاصر، بیان کلیشه ها و... برخی از نتایج تحقیق کیفی هستند.

National identity in sociology textbooks 1 and 2

Much of national identity is reproduced by education. In this regard, textbooks of sociology play an important role. The aim of this study is to investigate the role of textbooks of sociology 1 and 2 in the transfer of national identity. A qualitative and quantitative content analysis approach was employed to this study. Theme was considered as the unit of analysis and components of national identity were identified as symbols, events, values, heritage, celebrities and personalities. The results of quantitative analysis reveal that the national identity has been referred to in about 378 of cases. Textbook of Sociology 2 has allocated 65% of its component to national identity. National values are considered to be applied 46% more than other components. Qualitative findings show more diverse results with respect to the component of national values. Therefore performance of sociology textbook 2 is better in this respect. Some results of the qualitative analysis are imbalance in the expression of the variety of components, especially the national values, excessive use of images, lack of convincing, constraints of time and space components, lack of attention to contemporary scientific celebrities, etc.

تبلیغات