آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

نظریه غیربازنمایی منجر به توسعه رویکردی جایگزین برای تصور، عمل و تولید دانش جغرافیایی شده و بر جغرافیای روستایی تأثیر گذاشته است. این نظریه به ویژه با اشتغال مرتبط بوده و ایجاد شغل جایگزین برای حفظ جمعیت و درآمد در مناطق روستایی را نوید می دهد. در این راستا رهیافت روستای خلاق به عنوان مفهومی تازه است که می تواند در فضای پسامدرن در ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای روستایی و مقابله با انزوای آن مدنظر باشد. بر این اساس در تحقیق حاضر پس از کشف ایده، فکر جدید و ذهن خلاق در راستای رهیافت روستای خلاق در دهستان اوجان غربی در شهرستان بستان آباد، پیشران های کلیدی روستای خلاق در قلمرو نظریه غیربازنمایی شناسایی شد. استفاده توأمان از دو روش کیفی و کمی یعنی پدیدارشناسی و آینده نگاری در قالب روش تحقیق آمیخته به شیوه توسعه ابزار، روش به کاررفته در تحقیق حاضر است که ازلحاظ ماهیت، تحلیلی- ساختاری و از نظر هدف، کاربردی است. تعداد 18 مورد ایده و فکر جدید و خلاق کشف گردید؛ سپس تعداد 9 پیشران کلیدی در راستای ارکان، زیرساخت ها و شاخص های رهیافت روستای خلاق شناسایی شد. بر اساس نتایج تحقیق، روستاهای خلاق جامعه مورد مطالعه، فضایی متشکل از پیشران ها و سازندهای مؤثر با تکیه بر «رهبری» آینده نگر و با تفکری چندبعدی و واگرا همراه با قدرت نفوذ در جامعه محلی هستند که بعد عینی «مشارکت» اجتماعی (شبکه تعاملات اجتماعی) به عنوان اولین و اصلی ترین شرط بر آن ها حاکم بوده و «انعطاف پذیری» لازم را در توانایی برقراری رابطه توأم با احترام متقابل (همدلی) دارند؛ بستر لازم برای «ابتکار» و نوآوری در مسیر کارآفرینی و فرایند تولید ایده های نو مهیا بوده و در کنار تمام این مسائل، قدرت «خطرپذیری» را در انواع سرمایه گذاری های خطرپذیر دارند.

Identifying and Explaining key Drivers of the Creative Village in the Area of non Representational Theory (Case study: Ujan-e gharbi rural district in bostanabad county)

The theory of non-representation is especially related to employment and promises to create alternative jobs to maintain population and income in rural areas. In this regard, the creative village approach is a new concept in the postmodern space. After the discovery of new thinking and the creative mind in the direction of the creative village approach in Ujan-e Gharbi Rural District in Bostanabad county, the key drivers of the creative village were identified in the realm of non-representational theory. The simultaneous use of two qualitative and quantitative methods, i.e., phenomenology and foresight, in the form of a research method mixed with the method of tool development, is the method used in the present research, which is analytical-structural in nature and practical in terms of purpose. According to the results of the research, the creative village is a space consisting of drivers and effective formations relying on forward-looking "leadership" and multidimensional and divergent thinking along with the power of influence in the local society, which has the objective dimension of social "participation" (network of social interactions) as the first and The main condition is governing it and it has the necessary "flexibility" in the ability to establish a relationship with mutual respect (empathy); It provides the necessary platform for "initiative" and innovation in the path of entrepreneurship and the process of generating new ideas, and along with all these issues, it has the power of "risk-taking" in all types of venture investments.

تبلیغات