آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: امروزه اهمیت و وسعت صنعت گردشگری موجب شده است تا پدیده های متعددی از دیدگاه گردشگری مورد تحلیل قرار گیرند. از پیدایش نخستین جاذبه ها و... تا رسیدن به صنعت گستره ی امروزی، گردشگری و مکان های شهری در پیوندی پایدار بوده اند. به همین دلیل هدف مطالعه اثر توسعه گردشگری بر شادی گردشگران شهر یزد با رویکرد شهر شاد می باشد.روش شناسی: روش آن توصیفی-تحلیلی از نوع کاربردی هست و برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز از دو روش کتابخانه-ی و میدانی استفاده شده است. همچنین جامعه آماری آن را 400 نفر از گردشگران داخلی و خارجی ورودی به شهر یزد در سال 1398 درنظر گرفتند که با نرم افزار SPSS و Amos تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: نتایج حاصل نشان می دهد مکان های تاریخی-فرهنگی بیش از 75 درصد برای گردشگران جذاب بود اما گردشگران داخلی با انگیزه تحصیل(بیش از 4 بار با اقامت یک شب و از احساسات شادی برخوردار بودند) و گردشگران خارجی بخاطر فرهنگ و شیوه زندگی ساکنین(تنها یکبار با اقامت بین 2تا4 روز و از احساسات حیرت و تعجب روبه رو شده بودند) مقصد یزد را انتخاب کردند. همچنین گردشگران لازمه ها و جاذبه های گردشگری مقصد شهر یزد را متوسط رو به بالا گزارش دادند.نتیجه گیری و پیشنهادات: باتوجه به یافته های این پژوهش، بین شادی گردشگران و شاخص های توسعه گردشگری (لازمه، جاذبه و دافعه) در مقصد شهر یزد ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.نوآوری و اصالت: مطالعات اندکی ارتباط بین گردشگری و شادی در کشورهای توسعه یافته را بررسی کردند ولی در کشورهای درحال توسعه مانند ایران هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

Studying the effect of tourism development on the happiness of tourists in Yazd city with Happy City

Context and Purpose Today, the importance and scope of the tourism industry has led to the analysis of several phenomena from the perspective of tourism. From the emergence of the first attractions to the industry of today, tourism and urban places have been in a stable connection.Design/methodology/approach: For this reason, the purpose of studying the effect of tourism development on the happiness of tourists in Yazd city is with the Happy City approach, which is a descriptive-analytical method of application and to collect the required information, both library and field methods are used. Has been. Also, the statistical population considered 400 domestic and foreign tourists entering the city of Yazd in 1398, which were analyzed with SPSS and Amos software.Findings The results show that historical-cultural sites were more than 75% attractive to tourists, but domestic tourists were motivated to study (more than 4 times a night and had happy feelings) and foreign tourists because of culture and style. Life of the residents (they only stayed once between 2 to 4 days and were faced with feelings of astonishment and surprise) chose the destination of Yazd. Also, tourists reported the necessities and tourist attractions of the destination of Yazd city as above average.Conclusion: that there is a direct and significant relationship between tourists' happiness and tourism development indicators (necessary, attraction and repulsion) in the destination of Yazd.Originality/value: Few studies investigated the relationship between tourism and happiness in developed countries, but in developing countries such as Iran, it has not been studied yet

تبلیغات