تحولات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب اسلامی و بازتاب آن بر وضعیت زنان ایرانی در عرصه هنر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مطالعه وضعیت زنان در طول چهار دهه بعداز انقلاب اسلامی گواه تغییرات جدی و معناداری در وضعیت و جایگاه آنان در هردو سپهر فردی و جمعی است. زنان از فردای بعداز انقلاب تا پایان دهه چهارم انقلاب تغییراتی را در وضعیت خود تجربه کرده اند که موجب شکل گیری الگویی از زن در جامعه شده است که تقریبا متفاوت از الگوی مورد تأیید حاکمیت است. ازجمله عرصه هایی که روند این تغییر و تحولات را به خوبی نشان می دهند دو عرصه سینما و موسیقی است که در طول این چهار دهه توانسته اند بازتاب دهنده وضعیت زنان در جامعه باشند. لذا پژوهش حاضر در پاسخ به این سوال که چه نسبتی بین حضور زنان در عرصه اجتماعی با حضور آنان در دو عرصه سینما و موسیقی است؟ این فرضیه را مطرح می کند که حضور زنان در عرصه موسیقی و به ویژه سینما بازتاب مستقیم تحولات اجتماعی است، به وجهی که مطالعه و بررسی جایگاه زنان در این عرصه ها به خوبی نمایانگر حضور آنان در عرصه اجتماعی در طول این چهار دهه می باشد. برای بررسی این موضوع، ضمن استفاده از من ابع کتابخان ه ای و روش توصیفی تحلیلی، از چارچوب نظری جامعه شناسی هنر با تأکید بر رویکرد بازتاب ویکتوریا الکساندر استفاده شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که حضور زنان در عرصه سینما (بیشتر) و موسیقی (کمتر) در طول حاکمیت نظام جمهوری اسلامی دچار تغییرات تدریجی اما عمیقی در دو بُعد کمی و کیفی شده است. این تغییرات که متاثر از تحولات داخلی و جهانی بوده است زمینه ساز به صحنه آمدن حضور فراجنسیتی زنان شده است.Reflecting the changing status of Iranian women in the field of art (With an emphasis on cinema and music after the Islamic revolution)
The study of the status of women during the four decades after the Islamic Revolution is evidence of serious and significant changes in their status and position in both the individual and collective spheres. From the day after the revolution to the end of the fourth decade of the revolution, women have experienced changes in their situation, which has led to the formation of a model of women in society, which is almost different from the model approved by the government. Among the fields that show the process of these changes and developments well are the two fields of cinema and music, which have been able to reflect the status of women in society during these four decades. Therefore, the present research answers the question that what is the relationship between the presence of women in the social arena and their presence in the two arenas of cinema and music? It proposes the hypothesis that the presence of women in the field of music and especially in cinema is a direct reflection of social developments, so that the study and investigation of the position of women in these fields is a good representation of their presence in the social field during these four decades. The result of the research shows that the presence of women in the field of cinema (more) and music (less) has undergone gradual but profound changes in both quantitative and qualitative dimensions during the rule of the Islamic Republic of Iran.