آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

با توجه به رشد روزافزون گیمیفیکیشن در محیط های آنلاین به ویژه در آموزش آنلاین و همچنین اهمیت و ضرورت تسلط کامل بر فعالیت های ارزیابی اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین و ضروری ترین فعالیتهای کنترلی، این پژوهش با هدف رتبه بندی و شناخت میزان اهمیت عوامل تعیین کننده اثربخشی گیمیفیکیشن و با در نظر گرفتن مدلی جامع شامل ابعاد و متغیرهای متعدد، طی یک پیمایش میدانی، ابعاد و متغیرهای مدل اثربخشی گیمیفیکیشن را اولویت بندی کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باساختار و توزیع شده به روش نمونه گیری تصادفی ساده در میان کاربران یک گیمفیکیشن بوده و آزمون های روایی و پایایی متعددی (از جمله آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و روایی همگرا) بر روی آن اعمال شده است. نتایج نشان داد در بین ابعاد اثربخشی گیمیفیکیشن، بُعد تغییرات رفتاری و دستاوردهای کاربر در رتبه اول اهمیت یا اولویت، بُعد تجربه کاربر در رتبه دوم و انگیزش در رتبه آخر قرار دارد. در بُعد تجربه کاربر، متغیر تجربیات کلی و رضایتمندی در رتبه اول و همخوانی و تطابق با کاربر در رتبه آخر قرار دارد. همچنین در بُعد تغییرات رفتاری و دستاوردها نیز متغیر درگیری کاربر در رتبه اول و نگرش در رتبه آخر قرار دارد.

Prioritize and Assess the Importance of Variables that Determine the Effectiveness of Gamification with Application in Online Education

Considering the increasing growth of gamification in online environments, especially online education, as well as the importance of full mastery of effectiveness evaluation activities as one of the most important and necessary control activities, this study aims to rank and identify The importance of the factors determining the effectiveness of gamification and considering a comprehensive model including various dimensions and variables, during a field survey the dimensions and variables of the gamification effectiveness model have been prioritized. The data collection tool was a questionnaire by simple random sampling among users of a gamification and several validity and reliability tests were applied on it. The results showed that among the dimensions of gamification effectiveness, the dimension of behavioral changes and user achievements are in the first rank of importance or priority, the dimension of user experience is in the second rank and motivation is in the last rank. In terms of user experience, the variable of overall experiences and satisfaction is in the first place and compatibility with the user is in the last place. Also in the dimension of behavioral changes and achievements, the variable of user engagement is in the first rank and attitude is in the last rank.

تبلیغات