آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

جامعه گرایان معتقدند مشکلات جوامع غربی امروزین همچون نابسامانی های زیست محیطی، بی تفاوتی سیاسی، فروپاشی خانواده ها و مجادلات بی پایان اخلاقی و معرفتی ناشی از فردگرایی لیبرالی و نادیده گرفتن نقش جامعه است. این مکتب که به وسیله ی چهره هایی چون مایکل سندل، السدیر مک اینتایر و چارلز تیلور نمایندگی می شود، مبانی فلسفی لیبرالیسم را سرمنشأ بسیاری از معضلات یادشده می داند. این مقاله در جست وجوی پاسخ به این پرسش است که جامعه گرایان چه نقدی به طور خاص بر انسان شناسی لیبرالیسم وارد می آورند و در مقابل آن، خود چه تصویری از خویشتن انسانی ارائه می کنند؟ این پژوهش که به شیوه تفسیری انجام شده است نشان می دهد که جامعه گرایان در ساحت انسان شناسی، محدوده ها و چارچوبه هایی برای هویت فرد منظور می دارند که بدون آن ها فرد، شخصیت و هویت نخواهد یافت. این چارچوبه ها که «غایت»، «اجتماع» و «تاریخ» را در بر می گیرند، فرد و هویتش را از حالت انتزاعی، بسیط و مجرد خارج کرده و قیدوبندهایی برای آن ایجاد می کنند که به طور اجتناب ناپذیر آزادی را محدود می نمایند، اما جایگاه زندگی اجتماعی را ارتقا می بخشند و معنای زندگی فرد نیز ناشی از آن هاست. غایت ها، ارزش ها و اهداف نقشی اساسی در ساختن هویت افراد دارند و هر اجتماعی شکل خاصی به هویت فردی می بخشد، به گونه ای که افراد بنا به جامعه ای که در آن زندگی می کنند و نیز پیشینه ی تاریخی آن، هویت های متفاوتی می یابند.

The Engaged Self; a Survey on the Constraints of Identity in Communitarianism’s Account of the Self

Communitarians argue that liberal individualism and its disregard for the role of society has caused difficulties such as environmental disasters, indifference to politics, the collapse of the family and unending epistemological and moral debates in various areas of contemporary Western life. Communitarians describe liberal account of self as disengaged or unencumbered self. In communitarianism, as represented by philosophers such as Michael Sandel, Alasdair MacIntyre and Charles Taylor, the self is constituted by its ends, society and history, which also give meaning to the individual’s life. Such factors not only form one’s identity but also constrain it, providing it with a concrete form. That is why individuals have different identities depending on their social and historical backgrounds as well as their aims and ends. In this paper, communitarianism’s account of the self and the way it is constrained by various factors is discussed, drawing upon Sandel’s, MacIntyre’s and Taylor’s points of view.  

تبلیغات