آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف : در قرن 21 رسالت دانشگاه، تربیت نیروی انسانی و نسل آینده ای متعهد، مبتکر و کارآفرین است و بنابراین ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب وکار در میان دانش آموختگان دانشگاهی باعث می شود که آنها با بهره گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور نمایند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد سازمانی در آموزش عالی بود. طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:  این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای، از نظر ماهیت توصیفی و از لحاظ روش، ترکیبی (آمیخته) است. جامعه آماری در بخش کیفی20 نفر شامل افراد خبره در حوزه آموزش کارآفرینی و اعضای مراکز کارآفرینی و در بخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان رضوی به تعداد 967 نفر بود که 258 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش  نمونه گیری در بخش کیفی روش هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی روش نمونه گیری سهمیه ای بود. روش جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و میدانی و ابزار اندازه گیری در بخش کیفی استفاده از تکنیک دلفی و در بخش کمی با توجه به شرایط کرونا، پرسشنامه محقق ساخته آنلاین بود که سوالات آن برگرفته از داده های حاصل از مصاحبه بود. به منظور آزمون فرضیه های تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و بدین جهت از نرم افزار آماری AMOS نسخه 24 استفاده گردید. یافته های پژوهش : در بخش کیفی در دور اول دلفی و با توجه به نظر صاحب نظران برای متغیر دانشگاه کارآفرین 154 بعد و 597 مولفه و برای متغیر یادگیری سازمانی 37 بعد و 14 مولفه طراحی گردید. در نهایت و پس از پایان دور سوم، مدل مفهومی تحقیق شامل 21 بعد و 34 مولفه برای متغیر دانشگاه کارآفرین و 6 بعد و 6 مولفه برای متغیر یادگیری سازمانی شد که پرسشنامه بخش کمی را تشکیل می داد. نتایج این تحقیق، ابعاد دانشگاه کارآفرین و یادگیری سازمانی و اولویت هر کدام از آنها را مشخص نمود و نشان داد که هر 21 بعد دانشگاه کارآفرین از عوامل موثر بر مدل دانشگاه کارآفرین بود. با توجه به میزان تاثیر (بار عاملی) مشاهده شد که ابعاد عوامل محیطی، ایجاد کسب و کار جدید و رهبری کارآفرینانه به ترتیب دارای اثر بیشتری در دانشگاه کارآفرین بودند. همچنین نتایج نشان داد که هر شش بعد کار گروهی، ایجاد فرهنگ حمایتی در سازمان، سبک رهبری، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی و نقش مدیریت عالی از عوامل مؤثر بر سنجش یادگیری سازمانی محسوب می شوند و مشاهده گردید که ابعاد استراتژی سازمان، ساختار سازمانی و سبک رهبری به ترتیب دارای اثر بیشتری در سنجش یادگیری سازمانی بودند. یافته ها حاکی از آن است که یادگیری سازمانی با ضریب تاثیر 79/0 در کارآفرین شدن دانشگاه نقش دارد و موثر است. چهارچوب حاصل از این بررسی منجر به ارائه مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش عالی شد و زمینه توجه به اولویت عوامل دانشگاه کارآفرین را در دانشگاه های آزاد خراسان رضوی فراهم آورد. محدودیت ها و پیامدها : این تحقیق به علت کمبود زمان و هزینه بر بودن در دانشگاه های سطح کشور صورت نپذیرفت. همچنین به دلیل وجود شرایط کرونا و به دلیل عدم استفاده از مشاهده از روش مثلث سازی استفاده نگردید و به همین دلیل، نمونه گیری در بخش کمی از نوع نمونه گیری سهمیه ای انجام شد. پیامدهای عملی : چهارچوب حاصل از این پژوهش می تواند منجر به ارائه مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش عالی گردد و زمینه توجه به اولویت عوامل دانشگاه کارآفرین را در آموزش عالی فراهم آورد. ابتکار یا ارزش مقاله : پژوهش حاضر تنها تحقیق در زمینه طراحی مدل دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی بوده که با توجه به رویکرد یادگیری سازمانی صورت پذیرفته است.  نوع مقاله: مقاله پژوهشی

متن

Designing an Entrepreneurial University Model with an Organizational Learning Approach in Higher Education (Case Study: Educational Units And Centers Of Khorasan Razavi Azad University)

Purpose :  In the ۲۱st century, the mission of the university is to train human resources and the next generation to be committed, innovative and entrepreneurial. Be innovative and entrepreneurial and believe in yourself. Therefore, the purpose of this study was to design an entrepreneurial university model with an organizational approach in higher education. Design/ methodology/ approach:   This research was conducted in terms of applied-developmental goal, in terms of descriptive nature and in terms of method, combined (mixed). The statistical population in the qualitative section was ۲۰ people including experts in the field of entrepreneurship education and members of entrepreneurship centers and in the quantitative section was ۹۶۷ faculty members of Khorasan Razavi Azad Universities, of which ۲۵۸ people were selected as a statistical sample. The sampling method in the qualitative part was the targeted method and snowball and in the quantitative part was the quota sampling method. The method of data collection was library and field methods and measurement tools in the qualitative part using the Delphi technique and in the quantitative part according to the corona conditions was an online researcher-made questionnaire whose questions were taken from interview data. In order to test the research hypotheses, the structural equation modeling method was used and for this purpose, AMOS statistical software version ۲۴ was used. Research Findings:  In the qualitative part, in the first round of Delphi and according to the opinion of experts, ۱۵۴ dimensions and ۵۹۷ components were designed for the entrepreneur university variable and ۳۷ dimensions and ۱۴ components for the organizational learning variable. Finally, after the end of the third round, the conceptual model of the research included ۲۱ dimensions and ۳۴ components for the entrepreneur university variable and ۶ dimensions and ۶ components for the organizational learning variable, which was a quantitative questionnaire. The results of this study identified the dimensions of entrepreneurial university and organizational learning and the priority of each of them and showed that all ۲۱ dimensions of entrepreneurial university were effective factors on the entrepreneurial university model. Due to the degree of impact (factor load), it was observed that the dimensions of environmental factors, new business creation and entrepreneurial leadership had a greater impact on the entrepreneurial university, respectively. The results also showed that all six dimensions of teamwork, creating a supportive culture in the organization, leadership style, organizational strategy, organizational structure and the role of senior management are effective factors in measuring organizational learning and it was observed that the dimensions of organizational strategy, organizational structure and Leadership style had a greater effect on measuring organizational learning, respectively. Findings indicate that organizational learning with an impact factor of ۰.۷۹ has a role in creating entrepreneurship in the university and is effective. The framework of this study led to the presentation of the entrepreneurial university model with an organizational learning approach in higher education and provided the basis for paying attention to the priorities of the entrepreneurial university in the free universities of Khorasan Razavi.  Limitations & Consequences : The limitations of this research are: due to lack of time and cost, it was not carried out in the universities of the country. Triangulation method was not used in this research due to the lack of observation. Due to the Corona situation, sampling was done in a small part of the quota sampling type. Practical Consequences : The framework of this research can lead to the presentation of the Entrepreneurial University model with an organizational learning approach in higher education and provide the context to pay attention to the priority of Entrepreneurial University factors in higher education. Innovation or value of the Article : The present research is the only research in the field of designing an entrepreneurial university model in higher education, which has been carried out according to the organizational learning approach. Paper Type : Research Article

تبلیغات