آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر ابتدا بررسی وضعیت موجود پیاده راه بخش مرکزی شهر رشت براساس چهار معیار (دسترسی، آسایش و راحتی، تصویرپذیری وکاربری و فعالیت ها) و سپس ارزیابی تأثیر هر یک از این معیارها بر مطلوبیت این پیاده راه برای گردشگران بوده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، و شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی است. جامعه آماری، گردشگرانی هستند که به صورت پیاده از محدوده مرکزی شهر رشت بازدید کرده اند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 322 نفر بوده است. از آزمون تی تک نمونه ای و رگرسیون چندگانه برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است درمجموع از بین چهار شاخص مهم و اثرگذار بر مطلوبیت پیاده راه محدوده مرکزی شهر رشت بر اساس نظر گردشگران، شاخص های تصویرپذیری، آسایش و راحتی و شاخص وجود کاربری ها و فعالیت های خاص گردشگری وضع مناسبی دارند (بالاتر از میانگین متوسط). همچنین نتایج مدل رگرسیونی حاکی از تأثیرگذاری مثبت شاخص های چهارگانه تحقیق بر مطلوبیت پیاده راه موردمطالعه است که از این میان، شاخص تصویرپذیری بیشترین تاثیر را بر مطلوبیت پیاده راه برای گردشگران داشته است و بعد از آن، به ترتیب شاخص های دسترسی، وجود کاربری های خاص گردشگری و سپس شاخص آسایش و راحتی قرار دارند.

Study on the Desirability of Pedestrian Precincts with an Approach to Urban Tourism (a Case Study of Central Pedestrian Precinct of Rasht)

The purpose of the present study is first to assess the existing status of the central pedestrian precincts of Rasht based on four criteria (accessibility, comfort and convenience, imageability and tourist land-use and activities) and then to evaluate the impact of each of these criteria on the desirability of precincts for tourists. The research method is descriptive-analytical, and the method of gathering is documentary and survey. Statistical population is tourists who have visited the central area of Rasht by foot. The sample size was 322 according to Cochran formula. One-sample t-test and multiple regressions were used for data analysis. The results show that among the four important and influential indicators of precincts desirability of the central area of Rasht based on tourists' viewpoints, imageability indices, comfort and convenience and the existence of specific tourism land-uses and activities (above) Average. The results of the regression model also show that the four factors of the study have a positive effect on desirability of precincts for tourists. Among these, the index of imageability has the most impact on desirability of precincts for tourists and then, according to indices of accessibility, the existence of tourist land-use. And then indicators of comfort and convenience.

تبلیغات