نقش آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان با نقش میانجی خودکارآمدی، نگرش به کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینی (مطالعه موردی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر یررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی خودباوری، نگرش کارآفرینی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی بوده است. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 482 نفر از دانشجویان دانشگاه های استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس های سنجش آموزش کارآفرینی (هندیاتی، 2020)، نگرش به کارآفرینی (جنا، 202) و احساس خودکارآمدی، ذهنیت نسبت به کارآفرینی و قصد کارآفرینی (واردنا و همکاران،2020) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن ها، بین نمونه توزیع و داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان دادآموزش کارآفرینی بر خودباوری، ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری داشته است وخودباوری بر ذهنیت و نگرش (عاطفی، شناختی و رفتاری) وقصد کارآفرینی تأثیر مثبت و معناداری داشته است و همین طوربعد عاطفی، رفتاری نگرش بر قصد کارآفرینی تأثیر داشت اما بعد شناختی بر قصد کارآفرینی تأثیر نداشته است. چراکه، آموزش می تواند بسترساز رشد مهارت ها و توانمندی های افراد کارآفرینی بوده است و این عامل با تأثیری که بر نگرش افراد در زمینه قابلیت های خود می گذارد، احساس خودکارآمدی آنان را افزایش می دهد و ذهنیت مثیتی نسبت به کارآفرینی در آنان ایجاد کرده و قصد کارآفرینی آنان را تقویت می کندExamine the role Entrepreneurship Education and Entrepreneurship Intention of Students with the Mediating Role of Self-Confidence, Attitude and Mentality (Case Study of Students in Mazandaran Province)
The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention with the mediating role of self-confidence, entrepreneurial attitude, mentality towards entrepreneurship. The research method of the present study was descriptive-correlational. The sample consisted of 482 students of universities in Mazandaran province who were selected using stratified random sampling. The instruments of this study included the scales of measuring entrepreneurship education , attitude towards entrepreneurship (Jena, 202) and feeling of self-efficacy, entrepreneurial mentality and entrepreneurial intention (wardena et al., 2020) which after calculating the validity and reliability They were analyzed between the distribution sample and the data using a structural equation model. Findings showed that entrepreneurship education had a positive and significant effect on self-confidence, mentality and attitude (emotional, cognitive and behavioral) and entrepreneurial intention and self-confidence had a positive and significant effect on mentality and attitude (emotional, cognitive and behavioral) and entrepreneurial intention and so on. Emotionally, behavioral attitude had an effect on entrepreneurial intention but cognitive dimension did not affect entrepreneurial intention. Because, education can be the bedrock for the development of skills and abilities of entrepreneurs, and this factor, by affecting people's attitudes about their capabilities, increases their sense of self-efficacy and a positive mentality towards entrepreneurship. Creates in them and strengthens their entrepreneurial intention