آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

عقبه تاریخی گفتمان تجاری سازی تحقیقات علمی در دنیا با پایان جنگ سرد گره خورده است. در این نقطه تاریخی، نهادهایی که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن در خلال جنگ سرد برای هدایت، بسترسازی و مدیریت فعالیت های علمی و فنّاورانه به وجود آمده بودند، به تدریج وارد دورانی از پیکربندی مجدد شدند. روایت افراطی نئولیبرال از این گفتمان از اواسط دهه 1980 میلادی همواره مطرح بوده و تغییرات عمیقی را در سازمان و عملکرد نهاد علم بر جا گذاشته است. واضح ترین این تحولات عقب گرد دولت ها از حمایت مالی وسیع از دانشگاه ها و پژوهشگاه های عمومی بوده است. همزمان با این عقب گرد، در دهه 80 در ایالات متحده، برای اولین بار در طول چند دهه، میزان حمایت بخش خصوصی از تحقیقات از حمایت دولت فدرال پیشی گرفت. مقاله حاضر نسبت موج نوین تجاری سازی تحقیقات علمی را با هنجارهایی می سنجد که توسط جامعه شناس مشهور آمریکایی، رابرت کِی مرتون، برای توصیف فضائل اساسی آکادمی مطرح شده است. تحلیل عمیق از این نسبت به ما نشان می دهد که ارزش های اخلاقی جدید ناشی از بازاری شدن علم در تقابلی جدی با هنجارهای مرتونی هستند و بنابراین همان قدر که موج تجاری سازی به پیش می راند، باید منتظر فروپاشی آکادمی به معنای مرتونی آن باشیم.

The Fate of the Merton Academy in the Age of Commercialization and Scientific Neoliberalism

The historical backbone of the discourse of commercialization of scientific research in the world is tied to the end of the Cold War. At this historic juncture, the institutions that emerged during World War II and later during the Cold War to direct, frame, and manage scientific and technological activities were gradually reconfigured. The neoliberal extremist version of this discourse has been around since the mid-1980s and has left profound changes in the organization and praxis of the institution of science. The most notable of these developments has been the rollback of governments in the widespread financial support of universities and public research. At the same time, in the 1980s in the United States, for the first time in these decades, the amount of private sector support from research exceeded federal support. This paper compares the modern wave of commercialization of scientific research with the norms proposed by renowned American sociologist Robert K Merton to describe the essential virtues of academia. An in-depth analysis of this shows us that the new ethical values resulting from the commercialization of science are in serious conflict with the Merton norms, and so as the wave of commercialization progresses, we must wait for the collapse of Merton academia.

تبلیغات