پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر مهارت های فناورانه ی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق را خبرگان حوزه یفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل می دهند. به منظور تجزیهوتحلیل داده ها از فرایند تحلیلسلسلهمراتبی (AHP) استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش، فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای رتبه بندی مهارت های فناورانه ی معلمین روش مفیدی می باشد. به همین منظور پرسشنامه ای بر اساس طرح توماس الساعتی طراحی و پر شده است. پایایی پرسشنامه با نرخ ناسازگاری 04/0 مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین در مقایسات زوجی، سازگاری وجود دارد. آنالیز داده ها با نرم افزارExpert Choice انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در بین عوامل اصلی، عامل هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان با وزننسبی 24/0 در رتبه اول، عامل تعاملمعلمین بادانش آموزان و والدین آنان با وزننسبی23/0 در رتبهدوم و عامل طرحدرس الکترونیکی با وزننسبی 22/0 در رتبه سوم اهمیت قرار دارند و در بین عوامل فرعی، عامل تعامل در سامانه توسط کادر مدرسه با وزن نسبی 10/0 رتبه اول، عامل حضور و غیاب به صورت هوشمند با وزننسبی08/0 رتبه دوم و میزان انطباق اهداف سامانه های مدارسهوشمند با محتوایدرس با وزننسبی07/0رتبه سوم اهمیت را به خودشان اختصاص داده اند.