"در این پژوهش فرآیند حل مسئله علوم اجتماعی و نقش مولفههای روان شناختی – دانش حیطه خاص و دانش ساختاری، دانش فراشناختی، مهارتهای استدلالی و نگرش دانشآموزان نسبت به حیطه علوم اجتماعی در حل مسئله علوم اجتماعی – در دو حیطه موضوعی تساوی جنسیت و صلح مورد بررسی قرار گرفت.
هجده دانشآموز دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی شهر تهران از طبقات اجتماعی – فرهنگی بالا، متوسط و پایین (بر حسب تحصیلات والدین) انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از مصاحبه جمع آوری گردید، بنابراین روش تحقیق کیفی بوده است.
یافتهها نشان داد دانشآموزان با عملکرد موفق در حل مسئله در مولفهی دانش حیطه خاص و دانش ساختاری، دانش فراشناختی و مهارتهای استدلالی عملکرد بالایی داشتند، در حالیکه دانشآموزان با عملکرد ناموفق در تمامی مولفههای مذکور عملکردی پایین داشتند. در مولفه نگرش بین دانشآموزان با عملکرد بالا، متوسط و پایین تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نگردید. نکته قابل ذکر تفاوت قابل ملاحظه عملکرد دانشآموزان در حل مسئله صلح نسبت به مسئله تساوی جنسیت بوده است. بررسی یافتهها نمایانگر تعامل پیچیدهی عوامل روان شناختی اعم از عوامل شناختی و غیرشناختی در حل مسائل علوم اجتماعی میباشد.
"