فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت

فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت

فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت دوره 2 زمستان 1401 شماره 6

مقالات

۱.

بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع متوسطه

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت زمان اعتیاد به اینترنت دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 761 تعداد دانلود : 599
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. طرح این پژوهش طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. تعداد 30 دانش آموز به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی و با روش قرعه کشی به دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش آموزش مدیریت زمان به شیوه گروهی، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از روش های آمار استنباطی نظیر تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مقطع دوم متوسطه تاثیر دارد. بنابراین به مدیران، معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد می گردد که دانش آموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از فضای مجازی و مدیریت زمان استفاده از آن آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان نسبت به مدرسه شوند.
۲.

تأثیر چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم پایه ششم ابتدایی

کلید واژه ها: چندرسانه ای اصول طراحی مایر یادگیری نگرش به درس هیجان تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 767 تعداد دانلود : 577
هدف پژوهش تأثیر چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم است. این پژوهش در زمره پژوهش های کمی از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و گواه است و به جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان ششم ابتدایی در شهر بجنورد بود که به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث درس علوم تجربی، به مدت شش جلسه آموزش با استفاده از چندرسانه ای محقق ساخته، صرفاً برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام دوره آزمایش، پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از  نرم افزار SPSS  استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس علوم تجربی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر هیجان تحصیلی دانش آموزان در درس علوم پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر یادگیری درس علوم در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
۳.

تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی

کلید واژه ها: تخته هوشمند انگیزه پایداری یادگیری دوره ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 336 تعداد دانلود : 450
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با گروه گواه است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و حجم نمونه، 140(دو کلاس پسر و دو کلاس دختر). با در نظر گرفتن نوع مطالعه و ابزار جمع آوری داده ها، از بین10کلاس پایه ششم پسرانه و دخترانه، 4کلاس به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. جهت سنجش مؤلفه انگیزش، از پرسشنامه استاندارد انگیزه یادگیری توآن و همکاران(2005) استفاده شده است. جهت سنجش یادگیری پایدار از همان دو گ روه آزم ایش وگواه استفاده شده است و متغیر مستقل (استفاده از تخته هوشمند) فق ط درگروه آزمایش اعمال شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، روش تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب رگرسیون خطی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد انگیزه یادگیری گروه آزمایش که از تخته هوشمند استفاده نمودند نسبت به گروه گواه 97/5 واحد افزایش و پایداری یادگیری گروه آزمایش 95/1 واحد نسبت به گروه گواه افزایش داشت. با توجه به معادله ضریب رگرسیون، ضریب تعیین تعدیل شده نشان می دهد متغیرهای تخته هوشمند و انگیزه یادگیری 40/0 از واریانس پایداری یادگیری را تبیین می کند. همچنین، یافته های پژوهش دلالت بر این دارد که بین انگیزه یادگیری و استفاده از تخته هوشمند و بین پایداری یادگیری و تخته هوشمند رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به اینکه یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معنی دار دارد، معلمان با استفاده از تخته هوشمند از نرم افزار های متنوع برای یادگیری مطالب به دانش آموزان بیشتر استفاده کنند. این امر سبب می شود دانش آموزان مفاهیم درسی را بیشتر یاد بگیرند و تأثیر ماندگارتری در ذهن آنها داشته باشد. نرم افزار ها و شبیه سازها ذهنیت دانش آموزان در مورد دشوار و نامفهوم بودن درس را دگرگون می کند و یادگیری آنها را آسان تر می کند.
۴.

نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره اول متوسطه

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی مجازی طرحواره های ناسازگار اولیه اهمال کاری تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 711 تعداد دانلود : 725
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان بافق انجام گرفت. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن را را تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق به تعداد 773 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 240 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجازی عیدی زاده و احمدی بلوکی (1396)، فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ و براون (2003) و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی تاکمن (2006) به صورت الکترونیکی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در نرم افزار SPSS-24 و ایموس 24 انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معنی داری بین همه مولفه های طرحواره های ناسازگار اولیه و اهمال کاری تحصیلی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد (01/ 0p<). مدل با تصحیحاتی برازش مناسبی پیدا کرد و اهمال کاری تحصیلی نقش واسطه ای در رابطه بین مولفه های بریدگی و طرد، دیگر جهت مندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری و محدودیت های مختل با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی آزمودنی ها داشت. براساس یافته های به دست آمده لازم است با آموزش های مناسب، طرحواره های ناسازگار اولیه و اهمال کاری را در دانش آموزان کاهش داد تا پیامدهای مثبتی در میزان استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی مجازی دانش آموزان داشته باشد.
۵.

رابطه الگوی رشد حرفه ای معلمان با بهره وری آموزشی از طریق محبوبیت و اعتبار سازمانی

کلید واژه ها: بهره وری آموزشی رشد حرفه ای محبوبیت سازمانی پرستیژ سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 394 تعداد دانلود : 685
هدف اصلی این پژوهش رابطه الگوی رشد حرفه ای معلمان با بهره وری آموزشی از طریق محبوبیت و اعتبار سازمانی معلمان شهرستان نورآباد ممسنی بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دبیران (زن و مرد) ابتدایی شهر نورآباد به تعداد 207 نفر بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و تعداد 135 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رشد حرفه ای آکفیلت و کوت (2005)، پرسشنامه استاندارد بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980)، پرسشنامه محبوبیت محقق ساخته و پرسشنامه اعتبار سازمانی سرمد و همکاران (1390) استفاده شد. میزان روایی صوری با استفاده از نظرات متخصصان مدیریت ورزشی در این رشته تایید شد و پایایی این پرسشنامه ها به ترتیب با استفاده از ضریب الفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 90/0، 74/0 و 78/0 بدست آمد. برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل همبستگی، روش تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین رشد حرفه ای، محبوبیت و اعتبار سازمانی با بهره وری آموزشی آزمودنی ها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رشد حرفه ای معلمان با بهره وری آموزشی از طریق محبوبیت و اعتبار سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد و الگوی ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.
۶.

تاثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

کلید واژه ها: کم توان ذهنی آموزش پذیر ورزش موسیقی مشکلات رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760 تعداد دانلود : 753
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فعالیت ورزشی همراه با موسیقی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد انجام شد. روش پژوهش از نوع کمی و کار آزمایی بالینی بود. طرح پژوهش نیز از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور نمونه به حجم 40 نفر دختر کم توان ذهنی با بهره هوشی 70-50 با نمونه گیری انتخابی از مدرسه استثنایی کوثر شهر یزد انتخاب شدند و بر اساس نمره های پیش آزمون به صورت همگن در چهار گروه (سه تجربی و یک کنترل) قرار گرفتند. گروه ها شامل موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی و کنترل بودند. آزمودنی ها با استفاده از آزمون مشکلات رفتاری مایکل راتر به صورت پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 26 و تغییرات درون گروهی از تی وابسته و تغییرات برون گروهی به صورت پس آزمون و پیش آزمون از آزمون تحلیل واریانس یک سویه انجام گرفت، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد نمره مشکلات رفتاری در بین گروه ها پیش آزمون غیر معنی دار  و پس از آزمون معنی دار بود. میانگین نمره مشکلات رفتاری در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه های ورزش، موسیقی، ورزش و موسیقی کاهش معنی دار داشت و با توجه به نتایج و مقایسه میانگین های سه گروه آزمایش تفاوت معنی داری در میزان اثربخشی سه گروه (موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی)، با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد فعالیت های ورزشی و موسیقی بر بهبود مشکلات رفتاری در کودکان کم توان ذهنی تأثیر مثبت داشته است و تفاوت بین اثربخشی سه گروه (موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی) در کاهش مشکلات رفتاری وجود ندارد.