فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت

فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت

فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت دوره 1 پاییز 1400 شماره 1

مقالات

۱.

تاثیر تدریس مبتنی بر الگوی هفت مرحله ای آیزنکرافت بر درگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرستان شهربابک

کلید واژه ها: الگوی یادگیری آیزنکرافت درگیری تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 418 تعداد دانلود : 368
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر الگوی هفت مرحله ای آیزنکرافت بر درگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول مدارس شهر بابک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی  با گروه آزمایش و گواه وطرح پیش آزمون – پس آزمون بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پایه هشتم دوره متوسطه بودند. نمونه مورد مطالعه، 40 دانش آموز یکی ازمدارس متوسطه شهرستان شهربابک که به روش در دسترس انتخاب و دو کلاس پایه هشتم به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند مداخله آموزشی از طریق اجرای بسته آموزشی، آموزش بر اساس دیدگاه آیزنکرافت (2003) برای گروه آزمایش شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه های درگیری تحصیلی ریو (2013) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان - جینکز، 1999) استفاده گردید. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل گردید. نتایج بیانگر آن است که میزان خود کارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل بالاتر بود بر این اساس با توجه به تاثیر این شیوه تدریس بر بهبود خود کار آمدی و درگیری و مشارکت فراگیران در فرایند آموزش به مدرسان و طراحان آموزشی استفاده از الگو ها و راهبردهای جدید آموزش و یادگیری توصیه می شود.
۲.

بررسی چالش ها و مشکلات آموزش مجازی از نظر معلمان و مدیران مدارس ابتدایی

کلید واژه ها: آموزش مجازی چالش‎ها مدارس ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 995 تعداد دانلود : 84
پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش ها و مشکلات آموزش مجازی از نظر معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان دهاقان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه (210N=) معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان دهاقان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط پانلی از متخصصان تایید گردید و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 76/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و استنباطی (ضریب تغییرات CV) و نرم افزار 23 SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده بیانگر آن بود که مدیران آموزش مجازی مشکلات آموزش مجازی را در مولفه های فنی، حقوقی، سازمانی و مالی در حد بالایی ارزیابی کرده اند، در حالی که مشکلات آموزش مجازی در مولفه های فرهنگی، شناختی، اجرایی، آموزشی را در حد متوسط ارزیابی نموده اند. در نهایت می توان گفت، هوشمندسازی مدارس، نیازمند توجه بیشتری از سوی معلمان و مدیران در سازمان آموزش و پرورش است.
۳.

اثرات مستقیم و غیرمستقیم مولفه های مدل پذیرش فناوری دیویس بر پایداری در کاربرد فناوری در فرایند آموزش معلمان

کلید واژه ها: مدل پذیرش فناوری نیت رفتاری کاربرد فناوری پایداری در کاربرد فناوری در آموزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 584 تعداد دانلود : 901
این مطالعه با هدف بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم باورها، نگرش و نیت رفتاری کاربرد فناوری بر پایداری معلم در آموزش با فناوری انجام گرفت. به این منظور از روش همبستگی استفاده شد و 150 معلم از بین 255 معلم شهر شهربابک بر طبق جدول نمونه گیری تصادفی کرجسی و مورگان به روش نمونه گیری خوشهای دو مرحله ای انتخاب شد. داده ها با استفاده پرسشنامه TAM و خرده مقیاس پایداری در آموزش با ICT جمعآوری شد و با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری کاربرد فناوری و نگرش نسبت به کاربرد فناوری بر پایداری معلمان در آموزش با فناوری مثبت و معنیدار است اما اثر مستقیم باورهای سهولت و سودمندی ادراک شده کاربرد فناوری بر پایداری معلمان در آموزش با فناوری معنی دار نبود.. نتایج واسط های ساده نشان داد نگرش نسبت به کاربرد فناوری نقش واسط های مثبت و معنی داری در رابطه بین سهولت ادراک شده کاربرد فناوری و پایداری در آموزش با فناوری و نیت رفتاری کاربرد فناوری نقش واسط های مثبت و معنی داری در رابطه بین سودمندی ادراک شده کاربرد فناوری و پایداری در آموزش با فناوری دارد. نتایج واسط های زنجیرهای نیز نشان داد زنجیره نیت رفتاری و سودمندی ادارک شده کاربرد فناوری و زنجیره نیت رفتاری و نگرش نسبت کاربرد فناوری نقش واسط های مثبت و معنی داری در رابطه بین سهولت ادراک شده کاربرد فناوری با پایداری در آموزش با فناوری دارند. این نتایج نشان داد نیت رفتاری و نگرش نسبت به کاربرد فناوری نقش مهمی در پایداری در کاربرد فناوری در فرایند آموزش معلمان ایفاء می کنند.
۴.

نقش میانجی وابستگی به اینترنت در رابطه بین اضطراب کامپیوتر و آسیب های اسکلتی در دانشجویان پیام نور یزد در دوران همه گیری کرونا

کلید واژه ها: آسیب های اسکلتی اضطراب کامپیوتر دانشجویان وابستگی به اینترنت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 935 تعداد دانلود : 970
هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی وابستگی به اینترنت در رابطه بین اضطراب کامپیوتر و آسیب های اسکلتی در دانشجویان پیام نور یزد در  دوران همه گیری کرونا بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان یزد بودند که بصورت تمام شمار تعداد 357 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سه پرسشنامه ی اسکلتی- عضلانی نوردیک (1987)، پرسشنامه اضطراب کامپیوتر هاینس؛ گلاس و نایت(1987) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1996) بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد بین اضطراب کامپیوتر و آسیب های اسکلتی با ضریب 54/0، بین وابستگی به اینترنت و آسیب های اسکلتی با ضریب 39/0 و بین اضطراب کامپیوتر و وابستگی به اینترنت با ضریب 69/0 رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج  حاصل از معادلات ساختاری در بررسی مدل نشان داد اضطراب کامپیوتر با ضریب 57/0 بر آسیبهای اسکلتی، وابستگی اینترنت با ضریب 20/0 بر آسیب های اسکلتی و اضطراب کامپیوتر با ضریب 80/0 بر وابستگی به اینترنت تاثیر دارد. همچنین مدل تحقیق اثر غیر مستقیم اضطراب کامپیوتر بر آسیب های اسکلتی  با نقش میانجی وابستگی به اینترنت را با ضریب 16/0 نشان داد. بنابراین مدل تحقیق مورد تایید قرا می گیرد با استفاده به ضرورت استفاده از فضای آموزش مجازی، به والدین و کلیه دست اندر کاران آموزشی و دانشگاهی توصیه می شودد که راهکاری مناسب شناسایی نموده و راهکارهای جایگزین مانند برنامه ریزی دوره های ورزشی و تمرینات روزانه متناسب با ساعات کلاس های مجازی دانشجویان برای جلوگیری از استفاده مفرط به اینترنت و دیگر اعتیاد های رفتاری برای پیشگیری از ابتلا به آسیب های اسکلتی برگزینند.
۵.

واکاوی چالش ها و فرصت های آموزش شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی (یک مطالعه پدیدارشناسانه)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش شهروند الکترونیک دوره ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 271 تعداد دانلود : 217
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته معلمان از چالش ها و فرصت های آموزش شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی بود، این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمانی بودند که با موضوع پژوهش آشنایی داشتند، بدین منظور داده ها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که تجربه زیسته ای در زمینه مورد نظر را داشتند جمع آوری و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبه ها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالش های فرهنگی، چالش های اجتماعی، چالش های اقتصادی و ساختاری بود و 19 زیر مضمون در قالب فرصت و چالش ها شامل مشارکت همه جانبه، آشنایی با تنوع، بلوغ فرهنگی، تمرکز بر علایق کودک، ماهیت غیر تجویزی، دوری از تعصب، کاربردی بودن، مقرون به صرفه بودن، پرهیز از هدر رفت منابع، از بین رفتن ارتباط خشک بین معلم و یادگیرنده، ارتباط مستقیم بین معلم و یادگیرنده، خطر گسست فرهنگی، کلیشه های قومی و فرهنگی، خودشیفتگی فرهنگی، خطر چند پاره شدن فکری، خطر خود برتری برتر بینی، هزینه زیاد زیرساختی، ساختار پیچیده و چند لایه و آشفتگی بود. بنابراین میتوان گفت آموزش شهروند الکترونیک با چالش ها و فرصت های متعددی همراه است، فلذا برای پرداختن به این نوع از آموزش در دوره ابتدایی توجه به این چالش ها در عناصر مختلف برنامه درسی بسیار حائز اهمیت است.
۶.

بهبود مهارت های شغلی معلمان ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمینی شهر در بستر یادگیری الکترونیکی

نویسنده:

کلید واژه ها: بهبود مهارت های شغلی معلمان یادگیری الکترونیکی مهارت شناختی مهارت نگرشی - رفتاری مهارت مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 776 تعداد دانلود : 711
هدف این تحقیق بررسی بهبود مهارت های شغلی معلمان در بستر یادگیری الکترونیکی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری داده ها و یا ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام معلمان ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمینی شهر استان اصفهان به تعداد 350 نفر بوده و از میان ایشان، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 185 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش، طبقه ای نسبتی بود. ابزار مورد استفاده شامل دو پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتکین و همکاران (2004) و بهبود مهارت های شغلی (محقق ساخته) بود. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش قرار گرفت و مورد تایید واقع شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گروهی با استفاده از نرمافزار Spss-21 و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL-v8.80 استفاده گردید. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان دادند که یادگیری الکترونیکی، همبستگی مثبت با مهارت شغلی دارد. می توان چنین نتیجه گرفت که فرضیه تأثیرگذاری یادگیری الکترونیکی بر مهارت شغلی پذیرفته می شود.