چکیده

هدف پژوهش تأثیر چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم است. این پژوهش در زمره پژوهش های کمی از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و گواه است و به جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان ششم ابتدایی در شهر بجنورد بود که به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث درس علوم تجربی، به مدت شش جلسه آموزش با استفاده از چندرسانه ای محقق ساخته، صرفاً برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام دوره آزمایش، پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از  نرم افزار SPSS  استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس علوم تجربی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر هیجان تحصیلی دانش آموزان در درس علوم پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانه ای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر یادگیری درس علوم در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد.

The effect of multimedia designed based on Mayer's design principles on the attitude towards the lesson and academic excitement and learning of the sixth grade science course

The aim of the research is the effect of multimedia designed based on Mayer's design principles on the attitude towards the lesson and the academic excitement and learning of the science lesson. This research is one of the quasi-experimental quantitative researches with two groups of test and control and it is applied research for its purpose. The research sample consisted of 30 students of the sixth grade in Bojnord city, who were selected through available sampling and were divided into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. After taking the pre-test from the topics of the experimental science course, for six sessions of training using the researcher-made multimedia, it was implemented only for the experimental group, and after the completion of the experimental period, the post-test was implemented on both groups. SPSS software was used for hypothesis testing and data analysis. The results show that the multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and significant effect on students' attitude towards experimental sciences. Multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and meaningful effect on students' academic excitement in the sixth grade science course. Multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and meaningful effect on the learning of science lessons in sixth grade elementary students.

تبلیغات