پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی

پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی

پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی سال چهارم بهار 1391 شماره 13

مقالات

۱.

رابطه میان شاخص مدیریت سود و بدهی

کلید واژه ها: مدیریت سود بدهی تئوری اثباتی حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 148 تعداد دانلود : 413
این مقاله اثر شاخص مدیریت سود بر بدهی را در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال های 1380 تا 1386، را بررسی نموده است. روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد. در این پژوهش متغیرهای مستقل، شامل شاخص مدیریت سود، اندازه شرکت، شاخص سودآوری، نسبت دارایی ثابت، رشد فروش، و متغیر وابسته نسبت بدهی می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد مدیریت سود و اندازه شرکت با نسبت بدهی شرکت ها رابطه ای ندارند. اما شاخص سودآوری و رشد فروش رابطه ای منفی با نسبت اهرمی و نسبت دارایی ثابت، رابطه ای مثبت با نسبت بدهی دارد. نتایج پژوهش رویکرد کارآیی تئوری اثباتی حسابداری درباره مدیریت سود، در توضیح و پیش بینی بدهی را تأیید نمی نماید.
۲.

تأثیر جنسیت حسابرس بر کیفیت حسابرسی مستقل

کلید واژه ها: کیفیت حسابرسی مستقل تفاوت های جنسیتی توانایی حل مسأله ریسک حسابرس استقلال حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267 تعداد دانلود : 487
این پژوهش به بررسی تأثیر تفاوت های جنسیتی بر کیفیت حسابرسی مستقل می پردازد. برای تعیین کیفیت حسابرسی مستقل از سه معیار توانایی حل مسأله، ریسک و استقلال حسابرس استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه های توزیع شده بین حسابرسان شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی ایران جمع آوری گردید. نتایج آزمون آماری t دو نمونه ای نشان می دهد که اگرچه تفاوت های جنسیتی بر رابطه بین کیفیت حسابرسی و توانایی حل مسأله حسابرس تأثیرگذار است، اما بر رابطه بین کیفیت حسابرسی و ریسک حسابرس و نیز رابطه بین کیفیت حسابرسی و استقلال حسابرس تأثیری ندارد
۳.

رابطه بین متغیرهای حسابداری با بازده سهام با استفاده از مدل بازده ژانگ

کلید واژه ها: بازده سهام بازدهی سود سودآوری سرمایه سرمایه گذاری شده فرصت های رشد نرخ های تنزیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 948 تعداد دانلود : 517
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین متغیرهای حسابداری با بازده سهام بر اساس مدل تئوری ارزش گذاری حقوق صاحبان سهام ژانگ می پردازد. بازده سهام تابعی از پنج متغیر بازدهی سود، تغییرات سودآوری، سرمایه گذاری شده، تغییرات فرصت های رشد و تغییرات نرخ های تنزیل می باشد. در راستای این موضوع پنج فرضیه تدوین شده است و از رگرسیون ساده و چندگانه برای تحلیل این فرضیه ها، بر اساس اطلاعات 98 شرکت منتخب بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره 9 ساله از سال1380 الی 1389، استفاده شده است، برخلاف مدل ژانگ که تمام متغیرهای فوق با بازده سهام رابطه داشتند، نتایج این پژوهش تنها حاکی از رابطه مستقیم معنی داری بین بازدهی سود و بازده سهام و رابطه معنی دار معکوس بین تغییرات نرخ تنزیل با بازده سهام می باشد
۴.

رابطه بین نرخ مؤثر سود بانکی و ریسک اعتباری انواع تسهیلات اعطای ی در قالب عقود اسلامی در بانک کشاورزی استان کردستان

کلید واژه ها: ریسک ریسک اعتباری نرخ سود مؤثر بانکی عقوداسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 108 تعداد دانلود : 450
یافتن ارتباط منطقی بین مؤلفه های مختلف تأثیرگذار بر ریسک اعتباری در ارتقای بهره وری بانک ها برای اختصاص بهینه منابع بانکی نقش مؤثری دارد. در این مقاله ارتباط بین دو متغیر نرخ سود مؤثر بانکی و ریسک اعتباری انواع تسهیلات اعطایی در قالب عقود اسلامی در بانک کشاورزی ایران شعبه های بانک در استان کردستان، در فاصله زمانی 1381 الی 1387، مورد برسی قرار می گیرد. هدف این تحقیق این است که مشخص کند آیا بین نرخ سود مؤثر بانکی و ریسک اعتباری ارتباط معنی داری وجود دارد و اگر هست میزان شدت این ارتباط چقدر است؟ با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون مشخص گردید ارتباط معنی داری بین این دو مؤلفه در همبستگی پیرسون وجود ندارد ولی تحلیل پانلی، که در شرایط این تحقیق روش دقیق تری است، از وجود ارتباطی معنی دار بین این دو مؤلفه خبر می دهد. این نتیجه با ادبیات تحقیق نیز هم خوانی دارد.
۵.

شناسایی سازه های مؤثر در جذب بدهی

کلید واژه ها: جذب بدهی درصد مالکیت نهادی رگرسیون تلفیقی شرکت های بورس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 911 تعداد دانلود : 160
هدف این پژوهش شناسایی و معرفی سازه های مؤثر در تأمین مالی از طریق بدهی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. دوره زمانی پژوهش، 1387-1382 بوده و 360 سال-شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در حالت تلفیقی(تجمعی)، از مدل های رگرسیونی چند متغیره با اثرات ثابت در نرم افزار اقتصادسنجی EViews 6 استفاده شده است. در این پژوهش، اهرم مالی کل بدهی بر کل دارایی به عنوان متغیر وابسته و درصد مالکیت نهادی به عنوان متغیر مستقل و از متغیرهای کنترلی مؤثر بر جذب بدهی شامل سود نقدی سهام، سودآوری، ریسک تجاری، ساختار دارایی ها، نقدینگی، رشد و اندازه شرکت نیز استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین جذب بدهی و درصد مالکیت نهادی رابطه ای وجود ندارد و با وارد کردن متغیرهای کنترلی در مدل رگرسیونی، قدرت توضیحی مدل از 27% به 46% افزایش می یابد. همچنین نتایج نشان می دهد که در طی دوره پژوهش متغیرهای سودآوری، ریسک تجاری، ساختار دارایی، نقدینگی، نرخ رشد و اندازه شرکت از عوامل مؤثر بر جذب بدهی شرکت بوده اند. لازم به ذکر است که در بین متغیرهای پژوهش، متغیر ریسک تجاری در طی دوره پژوهش، با توجه به بالا بودن ضریب رگرسیونی آن در مقایسه با سایر متغیرها، دارای بیش ترین تأثیر بر روی جذب بدهی بوده است
۶.

رابطه میان نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار با عملکرد شرکت های سرمایه گذاری بر اساس شاخص های مودیلیانی و نسبت ارزیابی

کلید واژه ها: ریسک و بازده پرتفوی معیار مودیلیانی نسبت ارزیابی نسبت q توبین ارزش افزوده بازار استاندارشده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 249 تعداد دانلود : 36
در این تحقیق عملکرد شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران، بر اساس معیار مودیلیانی و نسبت ارزیابی، بررسی شده اند و ارتباط میان رتبه بندی های آن ها با یکدیگر مقایسه گردید. بدین منظور، پس از جمع آوری داده های مربوط به 13 شرکت سرمایه گذاری، طی دوره 1389-1385، در نهایت 6 شرکت سرمایه گذاری، به دلیل برخورداری از پرتفوی بورسی بالای 60%، به عنوان شرکت های مورد بررسی در این تحقیق انتخاب گردیدند. همچنین تأثیر دو شاخص نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار، روی رتبه های بدست آمده اندازه گیری شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، از آزمون های آماری ناپارامتریک و رگرسیونی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین رتبه بندی شرکت های سرمایه گذاری بر اساس معیار مودیلیانی و نسبت ارزیابی، رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین نسبت Q توبین و ارزش افزوده بازار با عملکرد شرکت های سرمایه گذاری، براساس معیارهای مذکور نیز رابطه معنی داری وجود داشته است، به طوری که قدرت توضیح دهندگی تغییرات عملکرد(رتبه بندی) پرتفوی به وسیله ارزش افزوده بازار بیشتر از نسبت Q توبین می باشد.
۷.

علل ساختار متفاوت سرمایه درایران در مقایسه با کشورهای جنوب شرقی آسیا

کلید واژه ها: بورس اوراق بهادارتهران ساختارسرمایه(اهرم مالی) نسبت سودآوری نسبت جاری اندازه مؤسسه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 776 تعداد دانلود : 31
بی شک ساختار سرمایه شرکت ها(اهرم های مالی) نقش تعیین کننده ای درتصمیمات سرمایه گذاری دارند. تحقیقات انجام شده دراین زمینه نشان می دهدکه بین ساختار سرمایه(اهرم مالی) و عواملی همچون نرخ بازده دارایی ها، بازده سهام، تغییرپذیری سود، درصد تقسیم سود، اندازه شرکت، ارزش بازارسرمایه نسبت به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، رابطه وجود دارد. هدف ازبررسی ساختارسرمایه، مشخص کردن ترکیب منابع مالی به منظور به حداکثر رساندن ثروت سهامداران است. با وجود این چارچوب نظری این تحقیق و تحقیقات انجام شده، مآخذ خوبی برای این کاراست. تردیدی نیست که درعمل با مشکلات و مسائل زیادی مواجه خواهیم شد، زیرا سرمایه سهامداران تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می گیرد که ساختارسرمایه(اهرم مالی) یکی از این عوامل است. بنابراین مدیران مالی شرکت ها توجه خود را به آثار روش های مختلف تأمین مالی معطوف می کنند و از این طریق ساختارهای مختلف مالی را بر سرمایه سهامداران می سنجند. هدف از این تحقیق بررسی عوامل تعیین کننده ورابطه بین ساختار سرمایه و عواملی مثل نسبت جاری، نسبت سودآوری، نسبت دارایی ثابت و اندازه مؤسسه درشرکت های پذیرفته شده بورس تهران است، که براساس تئوری های ساختار سرمایه صورت گرفته است. بدین نحوکه شرکت ها یک نسبت بدهی مطلوب راتعیین کرده و به سوی آن حرکت می کنند. در این تحقیق و پژوهش ضمن بررسی این هدف، تعداد 90 شرکت از بین جامعه آماری، که اطلاعات مورد نیازآن ها که برای یک دور هشت ساله تحقیق(از1381الی1388) قابل دسترسی می باشد، انتخاب می شود. برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش رگرسیون ترکیبی استفاده می شود و آزمون معنی دار بودن الگوها با استفاده آماره های t و F صورت می گیرد.
۸.

رابطه میزان سهام شناور آزاد و ریسک سهام

کلید واژه ها: سهام شناور آزاد ریسک سهام سهامداران راهبردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 208 تعداد دانلود : 899
هدف از مقاله حاضر، آزمون تأثیرگذاری میزان سهام شناور آزاد بر ریسک سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به منظور دستیابی به این هدف یک گروه نمونه شامل 50 شرکت برتر سال 1387 انتخاب شده و داده های فصلی مربوط به آن ها به طول 10 دوره 3 ماهه و دامنه زمانی بین 1385 تا 1387 استخراج شده و مورد پژوهش قرار گرفته است. در این تحقیق میزان سهام شناور آزاد به عنوان متغیر مستقل و متغیر ریسک سهام به عنوان متغیر وابسته مطرح است. این تحقیق با روش های توصیفی و همبستگی انجام گرفته و برای آزمون فرضیه های تحقیق با توجه به شکل توزیع داده ها و هدف پژوهش از آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده و در مورد فرضیه تحقیق، تصمیم گیری و سپس بر اساس تئوری احتمالات به سؤال تحقیق پاسخ داده شده است. نتایج تحقیق از وجود رابطه معکوس و معنادار بین میزان سهام شناور آزاد با ریسک سهام، طی دوره مورد مطالعه، پشتیبانی نموده است. به بیان دیگر هرچه میزان سهام شناور آزاد شرکتی بیشتر باشد ریسک سهام آن شرکت کمتر است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰