روزنامه نگاری الکترونیک

روزنامه نگاری الکترونیک

روزنامه نگاری الکترونیک سال دوم پاییز 1396 شماره 4 (پیاپی 8)

مقالات

۱.

الگوی مطلوب بسته خبری مقام معظم رهبری در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران

کلید واژه ها: الگو الگوی مطلوب مقام معظم رهبری ایران خبر بسته خبری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 818 تعداد دانلود : 683
درباره عملکرد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در زمینه پوشش رسانه ای اخبار مقام معظم رهبری و پوشش رسانه ای مقام معظم رهبری خارج از حوزه خبر رسانه ملی اهتمام جدی داشته است. پوشش رسانه ای مقام معظم رهبری در اخبار سیما به صورت صحیح، روشن و جامع صورت می پذیرد. در امر اطلاع رسانی اخبار مقام معظم رهبری در سیما یکی از مهم ترین نکاتی که باید مد نظر قرار گیرد بحث صحت اخبار و تحریف نشدن آن است که صداوسیما در این زمینه با همکاری و همراهی دفتر مقام معظم رهبری موفق عمل کرده است. در عین حال پوشش کامل، صحیح و روشن این اخبار تنها یکی از ویژگی های ضروری برای این بسته خبری است. کارشناسان برجسته رسانه در کشور بر ویژگی های دیگری که بسته خبری مقام معظم رهبری باید دارای آن باشد از جمله به روز بودن، جذابیت و اقناع تأکید می کنند. آنها معقدند تحریف در پوشش رسانه ای شخصیت ها بر دو نوع است: اول تحریف رویدادها، نقطه نظرات و دیدگاه ها و دوم تحریف شخصیت ها در تقلیل دادن آن ها به امور خاص و محدود از جمله مسائل سیاسی است که رسانه ملی تا حدی در پوشش رسانه ای مقام معظم رهبری در این عرصه در خبر و غیر خبر کم فروغ عمل کرده است. هر چند در این زمینه رسانه ملی دارای محدودیت هایی نیز می باشد اما با وجود این محدودیت ها ورود صداوسیما به پوشش رسانه ای مقام معظم رهبری ایران در ابعاد غیر سیاسی ورود مؤثری نبوده است.
۲.

نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت بحران

کلید واژه ها: بحران مدیریت بحران شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 601 تعداد دانلود : 678
این مقاله کوششی است برای"بررسی نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت بحران. بدیهیست مرحله بحرانی، نقطه عطف حادثه و سرنوشت ساز است و درباره مدیریت بحران باید گفت: سبک انفعالی در مدیریت است که به جای تأکید بر برنامه ریزی و تدوین راهبردهای بلند مدت، به حل و فصل مشکلات آنی و کوتاه مدت (هنگام بروز) توجه زیادی می کند.اهداف مدیریت بحران را می توان از تعاریف بحران و مدیریت آن استخراج کرد؛ به طور کلی جلوگیری از وقوع بحران (پیشگیری)، کنترل بحران، کاهش خسارات و تلفات، تامین ارزش ها و منافع اساسی در اوضاع بحرانی، بازگرداندن امور به اوضاع پیش از بحران و غیره از جمله اهداف عمومی مدیریت بحران است. یقینا اهداف بحران، تابعی از راهبردهای بحران است؛ به عبارت دیگر، با تاثیر پذیری از راهبرد بحران، برخی مواقع ممکن است برای مدیریت بح ران، ب حرانی دیگر ایجاد شود. از ای ن رو بحران زایی یا بحران زدایی، کوچ ک نمایی یا ب زرگ نمایی، سکوت و بی اعتنایی به بحران یا برجسته سازی آن و غیره متاثر از نوع راهبرد اتخاذ شده در بحران، می توانند از جمله اهداف مدیریت بحران باشند.انتظار می رود رسانه ها و به خصوص رسانه های نوین در دوران بحران تأثیرات گسترده ای بر مخاطبان و جامعه داشته باشند. که در این میان شبکه های اجتماعی می توانند در وضعیت بحرانی نقش مهمی در ایجاد ثبات، صلح و آرامش داشته باشند. شبکه های اجتماعی میتوانند نقش بسیار پررنگی در وضعیت پیش از بحران داشته و در مواقعی از به وجود آمدن بحران جلوگیری کنند. آن هم به دلیل نقش تأثیر گذاری که در سالهای اخیر پیدا کرده اند.
۳.

تحلیل کیفی روابط هواداران پرسپولیس و استقلال در اینستاگرام

کلید واژه ها: ارتباط اینستاگرام تحلیل پیام انبوه خلق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 572 تعداد دانلود : 191
فوتبال نزد مردم ایران همچون دیگر نقاط دنیا از اهمیت و جذابیت خاصی برخوردار است. در ایران اوج حساسیت و رقابت را می توان در رویارویی دو تیم پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال دید. آنچه که در ارتباط با این تقابل اهمیت پیدا می کند شیوه برخورد طرفین با یکدیگر است. به دلیل کثرت طرفداران این دو تیم در تهران و حتی در دیگر شهر های ایران این تقابل در همه جا و همه فضا ها و مکان های اجتماعی و شهری و خانوادگی دیده می شود که در صورت بروز اختلافات بین طرفین به ایجاد بحران اجتماعی و حتی سیاسی تبدیل خواهد شد. این پژوهش تلاش دارد با تحلیل کیفی روابط هواداران دو تیم با یکدیگر پی به نوع این ارتباط برده و با بررسی دیدگاههای هواداران سوء برخورد ها را به دست اورده و راه حلی ارایه دهد. در نتیجه این تحقیق مشخص می شود که رابطه بین طرفین بسیار کینه ورزانه و همراه با استفاده مکرر از الفاظ رکیک بوده و با توجه بر اینکه بسیاری از اعضای خانواده خود هوادار تیم رقیب هستند اما به تمامی هواداران رقیب فحاشی می کنند. این تحقیق مشخص می کند که به دلیل کثرت بالای جمعیتی در هوادارن دو تیم باید با آموزش های فرهنگی به هر دو گروه هواداری از آلوده تر شدن بیش از پیش این رابطه در لحن و برخورد پیشگیری کرد.
۴.

تلسکوپهای جدید که دید ما را نسبت به فضا تغییر می دهد

نویسنده:

کلید واژه ها: تلسکوپ فضایی سیاهچاله اسرار کیهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321 تعداد دانلود : 48
از زمان گالیله به بعد، دید ما نسبت به اجرام آسمانی تغییر کرد. تلسکوپ فضایی هابل به جای استفاده از فیلم های رنگی، از آشکارسازهای الکترونی استفاده می کند و تصاویری که تا به امروز ثبت کرده بسیار حیرت انگیز هستند. در سال 2018 هابل جای خود را به تلسکوپ فضایی جمیز وب خواهد داد. با ساخت تلسکوپ های جدید دانشمندان می توانند به جست و جوی موجودات فرازمینی بپردازند و ماهیت انرژی تاریک، ماده ی تاریک، ساختارهای درونی سیاهچاله ها و بسیاری از اسرار کیهان را کشف کنند. در این مطلب شما را با 7 تلسکوپ جدید که پنجره ای تازه رو به کیهان برای بشر باز خواهند کرد، آشنا می کنیم:

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴