روزنامه نگاری الکترونیک

روزنامه نگاری الکترونیک

روزنامه نگاری الکترونیک سال چهارم تابستان 1398 شماره 2 (پیاپی 14)

مقالات

۱.

بررسی نقش شبکه مجازی تلگرام در اعتماد اجتماعی کاربران شهر تهران

کلید واژه ها: شبکه مجازی تلگرام اعتماد اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 203 تعداد دانلود : 995
هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش شبکه مجازی تلگرام در اعتماد اجتماعی کاربران شهر تهران است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این تحقیق را مردم شهر تهران تشکیل می دهند. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. پس از تحلیل داده ها با توجه به نتایجی که به دست آمد می توان گفت که بین استفاده از شبکه مجازی تلگرام و اعتماد تعمیم یافته کاربران رابطه وجود دارد. زیرا میزان اعتماد تعمیم یافته کاربرانی که از شبکه مجازی تلگرام به مقدار کمتری استفاده می کنند بیشتر است. همچنین بین استفاده از شبکه مجازی تلگرام و اعتماد بین شخصی کاربران رابطه وجود دارد. زیرا میزان اعتماد بین شخصی کاربرانی که از تلگرام به مقدار زیادتری استفاده میکنند بیشتر از کاربرانی است که ساعتهای کمتری را به تلگرام اختصاص می دهند. بین استفاده از شبکه مجازی تلگرام و اعتماد بنیادی کاربران رابطه وجود دارد، میزان اعتماد بنیادی کاربرانی که از شبکه مجازی تلگرام به مقدار کمتری استفاده می کنند بیشتر است. بین استفاده از شبکه مجازی تلگرام و اعتماد نهادی کاربران رابطه وجود دارد، میزان اعتماد نهادی کاربرانی که از شبکه مجازی تلگرام به مقدار کمتری استفاده می کنند بیشتر است.
۲.

عدم تغییر در هالیوود، زمانی که همه چیز در تغییر است از نظر استوارت هال

کلید واژه ها: استوارت هال هالیوود نژاد قومیت برتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 743 تعداد دانلود : 964
مطالعه استوارت هال در مورد فرهنگ، نمایش، ایدئولوژی و برتری، هالیوود را به عنوان یک موسسه فرهنگی قلمداد مینماید که اطلاعات مربوط به ارزشها و هنجارهای جامعه آمریکا را درونسازی و سپس برونسازی مینماید. مباحثات کنونی در مورد تنوع و تفاوت در هالیوود گویای تعارضهای اجتماعی وسیعتر هستند. در مطالعه تجربی حاضر در بین سالهای 2015-2014 ، اخبار مربوط به هالیوود با محوریت موضوع زیر مورد بررسی قرار گرفتند: فقدان تنوع در محصولات سینمایی/تلویزیونی و در عین حال گرایش روز افزون تلویزیون به سمت تنوع )عدم حضور اقلیتهای قومی و نژادی در برنامههای سینمایی و تلویزیونی و در عین حال گرایش روز افزون به نمایش این افراد در صفحه نمایش(. به این ترتیب سه چارچوب استدلالی زیر مشخص شدند: استثناگرایی هالیوود، ضرورت اقتصادی و نژاد پرستی و جنسیت گرایی نهادی. در نهایت با استناد به سریال East los High ساخته Hulu تحول دیجیتالی در تلویزیون و مدلهای نوآورانه در تولید و عرضه مورد بررسی قرار گرفت.
۳.

تاریخچه «رویکردهای ارتباطات مشارکتی برای توسعه»؛ ارزیابی انتقادی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 223 تعداد دانلود : 160
در دهه 1970 ، پارادایم غالب توسعه، توسط دانشمندان و محققان همه رشتهها و از سراسر جهان تحت بررسی و انتقاد گسترده قرار گرفت. شاید مهمترین چالش برای پارادایم غالب ارتباطات و توسعه از طرف دانشمندان آمریکای لاتین که محل، اهداف و روشهای نوسازی و روشهای ارتباطی همراه آن را مورد واسازی قرار میدادند و رد میکردند آمده باشد.
۴.

چالش ها و فرصت ها برای رسانه های خبری و روزنامه نگاری در محیط فزاینده رسانه های دیجیتال و شبکه های و اجتماعی

کلید واژه ها: رسانه های سنتی رسانه های دیجیتال شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 826
این گزارش چالش ها و فرصت های رسانه های خبری و روزنامه نگاری را در محیط رسانه ای در حال تغییر امروز مورد بررسی قرار می دهد. بر این اساس تعداد افراد بیشتر و بیشتری اخبار را از طریق رسانه های دیجیتال دریافت می کنند، آنها به طور فزاینده ای از طریق دستگاه های سیار (به ویژه تلفن های هوشمند) به اخبار دسترسی پیدا می کنند و از نظر نحوه دسترسی و پیدا کردن اخبار به شبکه های اجتماعی و سایر واسطه ها وابسته هستند. در این محیط، تعداد محدودی از شرکت های بزرگ فناوری میلیاردها کاربر را در سراسر جهان قادر می سازند به روش های ساده و جذاب از طریق خدماتی مثل جست و جو، شبکه سازی اجتماعی، به اشتراک گذاری ویدیو و پیام رسانی از رسانه های اجتماعی استفاده کنند. در نتیجه، این شرکت ها از نظر 1- توزیع اخبار و 2 - تبلیغات دیجیتال نقش مهم و مهم تری را بازی می کنند. در مقابل، رسانه های سنتی هنوز هم تولیدکنندگان بسیار مهم اخبار باقی می مانند اما به عنوان توزیع کنندگان اخبار اهمیت خود را از دست می دهند. واکنش عمومی رسانه های سنتی ترکیبی از 1- سرمایه گذاری برای دستیابی به فرصت های دیجیتال 2- کاهش هزینه و 3- تلاش برای تثبیت بازار در پیروی از قدرت بازار و اقتصاد معیار است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴