۱. تحلیل جریان های هنری نقاشی معاصر ازبکستان نویسنده: آرزو پایدارفرد مهدی محمدزاده منبع: باغ نظر سال دوازدهم پاییز ۱۳۹۴ شماره ۳۴ کلید واژه ها: ازبکستان هنر آسیای مرکزی نقاشی معاصر هویت گرا نقاشی معاصر غرب گرا حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان سبک ها حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۶۳۲ چکیده تعداد دانلود : ۶۰۲ کشور ازبکستان یکی از کشورهای مهم در عرصة فرهنگی آسیای مرکزی است که به واسطة نقاشی های چند هزارسالة کشف شده در محوطة باستانی افراسیاب متعلق به قرن 7 و 8 م. و نگارگری مکتب بخارا در قرون 15 و 16 م. جزء کشورهای غنی از نظر هنرهای سنتی، به ویژه نقاشی بوده است. همین امر نگارندگان را بر آن داشت تا با فرضیه ای مبتنی بر وجود نشانه هایی از نقاشی و نگارگری با سابقة ازبکستان در نقاشی معاصر، جریانات هنری معاصر نقاشی این کشور را شناسایی کنند. نقاشی دورة معاصر یکی از صورت های هنری غالب در کشور ازبکستان است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، شناخت و معرفی رویکردهای متفاوت در عرصة نقاشی معاصر ازبکستان است. لذا پژوهش حاضر در پی جستجوی پاسخ دو سؤال اساسی زیر است : چه جریان های هنری در نقاشی معاصر ازبکستان غالب هستند؟ و اینکه این منشأ جریان های هنری از کدام منابع و سرچشمه هاست؟ آنچه در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفت ما را به وجود دو سبک در نقاشی قرن بیستم ازبکستان رساند : 1. نقاشی معاصر با الهام از سنت های هنری به جای مانده، به خصوص نقاشی گذشته در ازبکستان که کاربرد عناصر سنتی و سمبولیک گویای هویت گرایی در این گونه آثار تحت تأثیر نقاشی های مکشوفه محوطه باستانی پنج کنت، افراسیاب و ورخشا، نقوش منسوجات و نگاره های موضوعی قرون گذشتة ازبکستان است. 2. نقاشی معاصر ملهم از هنر و فرهنگ روسی و اروپای شرقی و به وجود آمدن هنر آوانگارد در نقاشی قرن بیستم این کشور با رواج سبک های رئالیسم، امپرسیونیسم، کوبیسم و انتزاع که علاوه بر نقاشی در طراحی پوستر، تصویرسازی کتاب و در کل به جهت توسعه هنر گرافیک در ازبکستان حایز اهمیت و قابل بررسی است. پژوهش حاضر به شیوة توصیفی تحلیلی به انجام رسیده و در بخش هایی از آن بنا به ضرورت تحقیق، مطالعات تطبیقی نیز انجام گرفته است. داده های این پژوهش عمدتاً به شیوة کتابخانه ای و نیز از طریق سایت های اینترنتی و مطالعات میدانی مرتبط به دست آمده اند.
۲. به کارگیری دیدگاه های اجتماعی در آثار سلطان محمد نگارگر با استفاده از اصول و قواعد هنر اسلامی نویسنده: جلال الدین سلطان کاشفی منبع: نگره تابستان ۱۳۹۲ شماره ۲۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر گروه های ویژه جامعه شناسی هنر حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۱۲۰ چکیده تعداد دانلود : ۷۴۸
۳. چیدمان چاپ دستی: مفهوم اسنوبیسم در آثار چاپ های دستی فرانسیسکو گویا از مجموعه کاپریس نویسنده: حسین رهی محمدی منبع: چیدمان سال دوم زمستان ۱۳۹۲ شماره ۴ کلید واژه ها: کارناوال گروتسک هنر اعتراضی اسنوبیسم دارالمجانین حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی تصویر سازی گرافیک و چاپ جهان حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان سبک ها حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۲۶۲ چکیده تعداد دانلود : ۹۳۱ بی گمان یکی از رسالت های راستین هنر، بیان مصایب اجتماعی و رنج آدمی است که در جامعه مدرن از دیرباز تاکنون بسیار مهجور مانده است. تحلیل هنر اعتراضی یا اعتراض در هنر از بعد اجتماعی و روان شناختی در فرهنگ غرب درون مایه اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد. این نوشتار به بررسی و کنکاش روحیات هنرمند، ویژگی های اثر هنری و موضوعات اعتراضی در هنرهای تجسمی(نقاشی) و ادبیات می پردازد. از این گروتسک و اسنوبیسم به دلیل سرشت انتقادی شان از مباحث اصلی مطرح شده می باشند. از این میان آراء و اندیشه های فلاسفه ای نظیر ولفگانگ کایزر و میخائیل باختین در باب گروتسک محور اصیل این مقاله را تشکیل می دهند. متفکر آلمانی نگرش خود را محدود به یک دارالمجانین می کند و ادیب روسی تفکرات خود را در ابعاد هیولاهای کارناوال بیان می کند.
۴. نقاش معروف جمهوری آذربایجان : برای منظومه « حیدربابایه سلام» استاد شهریار، 125 تابلوی مینیاتوری کشیده ام منبع: فصلنامه تحقیقی-مطالعاتی آران سال نهم زمستان ۱۳۸۹ و بهار ۱۳۹۰ شماره ۲۶ و ۲۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۷۶۷ چکیده تعداد دانلود : ۳۷۵
۵. تقارن قدرت در تندیس موسی، اثر میکل آنژ نویسنده: سید علاءالدین گوشه گیر منبع: پژوهش ادبیات معاصر جهان دوره پانزدهم پاییز ۱۳۸۹ شماره ۵۹ کلید واژه ها: رنسانس ایتالیا تفسیر فروید میکل آنژ نقد اثر هنری تندیس حضرت موسی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان سبک ها حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۵۹۲ چکیده تعداد دانلود : ۷۱۰
۶. بانوی نقاش جورجیا اوکیف نویسنده: رضیه رضی زاده منبع: هنر بهار ۱۳۸۸ شماره ۷۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۲۰۱ چکیده تعداد دانلود : ۵۹۹
۷. نگاهی به تاریخ سیاسی_نظامی شهرتمیشه(ازوروداسلام تاهجوم مغولان) نویسنده: جمشید قائمی منبع: مسکویه دانشگاه آزاد ری سال سوم زمستان ۱۳۸۷ و بهار ۱۳۸۸ شماره ۱۰ کلید واژه ها: طبرستان تمشیه طمیس طمیشه استراباد حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی تاریخ گروه های ویژه جغرافیای تاریخی حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۹۰۲ چکیده تعداد دانلود : ۴۳۰ تمیشه از شهرهای باستانی و مهم خطه طبرستان و در مرز طبرستان و گرگان بوده که از آن به عنوان اقامتگاه فریدون پادشاه اسطوره ای آریاییان یاد شده ، شهری که انوشیروان ساسانی (579 – 531م) مدتی در آنجا اقامت کرد و دستور ایجاد باروی مهم آن را به منظور ممانعت از تاخت و تاز ترکان و قبایل شرقی داد . این شهر در بعد از اسلام در لشکر کشی های سرداران خلفا بارها مقاومت کرد و تخریب شد و مردم آن قتل عام گردیدند . در عصیان مازیار و در کشاکش نبردهای خاندان های محلی نیز یک چند دستخوش حملات گردید تا آنکه با هجوم مغولان و تیموریان آسیب زیاد دید و از صفحه روزگار پاک گردید .
۸. مراسم عروسی در بین کردهای لایین نویسنده: غلامرضا آذری خاکستر منبع: تاریخ پژوهی پاییز و زمستان ۱۳۸۸ شماره ۴۰ و ۴۱ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۸۱۸ چکیده تعداد دانلود : ۳۹۲
۹. جواز شاعرانه ( یادداشت هایی درباره سالوادور دالی) نویسنده: کامیار عابدی منبع: اندیشه و هنر (این شماره امیدهای گسسته) دوره دهم بهار ۱۳۸۸ شماره ۱۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۹۹۴ چکیده تعداد دانلود : ۴۹۹
۱۰. نامه نخست سغدی نویسنده: سعید نظری منبع: پژوهشنامه فرهنگ و ادب بهار و تابستان ۱۳۸۷ شماره ۶ کلید واژه ها: سغد نامه هایکهن سغدی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی تاریخ گروه های ویژه سند شناسی و سندپژوهی قبل از صفویه حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۸۰۵ چکیده تعداد دانلود : ۳۶۹ سغد نام باستانیمنطقه ایاطراف دره بدخشان در ماوراءالنهر بود. مرکز این منطقه شهر سمرقند است. مردم سغد در زمان ساسانیان به دلیل فعالیت شان در بازرگانی، بخصوص تجارت با چین و هند، معروف بودند و یکیاز قطب هایاصلیاقتصاد ایران بشمار میآمدند. از زبان سغدیدر دوره میانه زبان هایایرانی، آثاریبسیار برجایمانده که یکیاز مهم ترین آن ها، نامه هایکهن سغدیاست. نامه هایکهن سغدیبه زبان و خط سغدیبه سال 1907 میلادیتوسط سراورل استاین در یکیاز برج هاینگه بانیدیوار چین بدست آمد. این اسناد شامل پنج نامه کامل و چهار تکه پاره، شبیه به یک نامه است. نامه هایسغدیتحولات سیاسیو اجتماعیمردمان آن روزگار چین را بازگو میکند. نامه نخست سغدیاز طرف دختریاز اهالیدون وانگ خطاب به همسرش نوشته شده است.
۱۱. تاریخچه مختصر اعراب جنوب خراسان (منطقه عرب خانه) نویسنده: یوسف آموزگار منبع: پژوهشنامه فرهنگ و ادب بهار و تابستان ۱۳۸۷ شماره ۶ کلید واژه ها: قبایل عرب رابطه اعراب با ایرانیان ورود اعراب به ایران فتح خراسان در قرن نخست سکونت اعراب در خراسان مهاجرت هایاعراب به خراسان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی تاریخ گروه های ویژه جغرافیای تاریخی حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۵۹۹ چکیده تعداد دانلود : ۷۹۷ در این مقاله نخست به روابط اعراب با ایرانیان در زمان هایگذشته و مهاجرت آنان به سویمناطقیاز ایران، چگونگیو کیفیت ورود اعراب به ایران بویژه منطقه خراسان و فتح این منطقه در قرن اول هجریو جنگ و گریزهاییکه میان آنان بوقوع پیوسته، پرداخته شده است. در بخشیدیگر از این مقاله به رابطه اعراب با ایرانیان پس از فتح ایران در عهد خلفایراشدین، امویان، عباسیان، حکومت هایملوک الطوایفی، صفویان و نیز وضعیت سکونت و توطن آنان در جنوب خراسان و مهم ترین قبایل و طوایف عرب در این خطه اشاره شده است. در بخش پایانیمنطقه عرب خانه که اکثریت ساکنان آن به زبان عربیتکلم میکنند، معرفیشده و وضعیت آنان از جهات مختلف بویژه زبان و گویش و نیز نظرات مختلف درباره اعراب این منطقه، مورد بررسیقرار گرفته است.
۱۲. تحقیق و تاریخ: ویژگی های گویشی در قوم گورکانی نویسنده: قدرت الله گورکانی منبع: کیهان فرهنگی دی ۱۳۸۷ شماره ۲۶۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۵۲۵ چکیده تعداد دانلود : ۵۷۲
۱۳. اصفهان در هزار سال پیش نویسنده: محمد مهریار منبع: فرهنگ اصفهان بهار ۱۳۸۶ شماره ۳۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۷۶۸ چکیده تعداد دانلود : ۵۱۵
۱۴. بازتاب مضمون وسوسه در آثار نقاشان آلمانی - فلاندریو نقاشان ایرانی: : مقایسه ی تحلیلی پرده سه لته ی وسوسه آنتونی قدیس اثر هیرونیموس بوش و نگاره گریز حضرت یوسف علیه السلام اثر کمال الدین بهزاد نویسنده: میترا لطفی شمیرانی حبیب الله آیت اللهی محمد خزایی منبع: مدرس هنر دوره دوم پاییز و زمستان ۱۳۸۶ شماره ۲ کلید واژه ها: عقل مراقبه وسوسه جنون زیبایی شناسی قرون وسطی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی ایران و اسلام نقاشان حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۲۳۷ چکیده تعداد دانلود : ۶۳۱ بررسی و مقایسه ی چگونگی بازتاب مضمون ی مشترک نزد هنرمندان ی از دو فرهنگ و پ ی شینه متفاوت ، درونما ی ه مقاله حاضر را تشک یل م ی دهد. دو اثر ی که با مضمون مشترک وسوس ه در ا ینجا مورد بررس ی قرار گرفته اند ؛ به ترتیب وسوسه ی آنتون ی قد یس اثر ه یرونیموس بوش نقاش فلاندر ی اواخر قرن پانزده م یلادی و کمال الد ین بهزاد نقاش نامدار ا یرانی اواخر قرن نهم و اوا یل قرن دهم هجر ی م ی باشند. این مقاله به بررس ی و کنکاش در نوع نگاه و رو یکرد ا ین دو هنرمند به مضمون وسوس ه و تلاش آنان برا ی ب یان و روا یت تصو یری آن م ی پردازد و قصد دارد تا از ا ین رهگذر تفاوت ها و اشتراکات فرهنگ ی و هنر ی م یان هنرمند فلاندر ی و نگارگر ا یرانی را مورد نقد و تحل ی ل قرار دهد.
۱۵. فرانسیس بیکن: صورت پوست کنده نویسنده: فرانس بورل مترجم: شروین شهامی پور منبع: گلستانه بهمن ۱۳۸۶ شماره ۸۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۱۴۶ چکیده تعداد دانلود : ۶۵۶
۱۶. چگونگی اداره اصفهان در دوران امویان نویسنده: سید اصغر محمودآبادی الهه روح اللهی منبع: فرهنگ اصفهان پاییز و زمستان ۱۳۸۶ شماره ۳۷ و ۳۸ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۹۰۴ چکیده تعداد دانلود : ۴۸۳
۱۷. درباره ی دیوید لیواین نویسنده: پیتر همیل منبع: اندیشه و هنر دوره دهم زمستان ۱۳۸۶ شماره ۱۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۶۳۶ چکیده تعداد دانلود : ۳۰۳
۱۸. بررسی تحول تاریخ اصفهان در عهد باستان نویسنده: اصغر محمودآبادی منبع: فرهنگ اصفهان پاییز و زمستان ۱۳۸۵ شماره ۳۳ و ۳۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۸۲۶ چکیده تعداد دانلود : ۴۵۲
۱۹. پیشینه تاریخی، اجتماعی و جغرافیای تاریخی اصفهان از آغاز دوره اسلامی تا پیدایش دولت صفوی نویسنده: محمدحسین ریاحی منبع: فرهنگ اصفهان پاییز و زمستان ۱۳۸۵ شماره ۳۳ و ۳۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۱۸۶۱ چکیده تعداد دانلود : ۷۵۴
۲۰. اصفهان در دوره جانشینان تیمور نویسنده: لطف الله هنرفر منبع: فرهنگ اصفهان پاییز و زمستان ۱۳۸۵ شماره ۳۳ و ۳۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی جهان نقاشان تعداد بازدید : ۷۶۳ چکیده تعداد دانلود : ۴۷۸