قرآن حدیث تفسیر: غیبت و راز طول عمر حضرت مهدی (عج)
آرشیو
چکیده
متن
عنوان مقاله: قرآن حدیث تفسیر: غیبت و راز طول عمر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
نویسنده : طهماسبی، زهرا
راز طول عمر
در ابتدای این بخش، به آن دسته از عقایدشیعه - پیرامون امام عصر «عج» - که باعثطرح سؤالاتی از جانب مخالفان شده است،اشاره میکنیم:
1- مهدی «عج»، دوازدهمین امام وجانشین پیامبر«صلی الله علیه وآله» و فرزند امام حسنعسکری«علیه السلام» است.
2- مهدی «عج» هم اکنون زنده است وبیش از هزار سال از عمر او میگذرد.
3- مهدی «عج» زنده است ولی ازنظرها پنهان است. ایشان زندگی طبیعیدارند ولی به طور ناشناس در همین جهانزندگی میکنند. (1)
دیگر فرق اسلامی به جز معدودی عقیدهدارند که ایشان در آخر الزمان متولدمیگردند هرچند از دودمان پیامبراند. آنانطول عمر و غیبت طولانی برای آن حضرتقایل نیستند. البته عده کمی از اهل سنت نیزاو را فرزند امام حسن عسکری«علیه السلام»میدانند.
طول عمر انسان
عمرهای عادی که ما دیدهایم غالبا از100 یا 150 سال تجاوز نمیکنند، آنها همجزء نوادر محسوب میشوند. ولی آیا عمرطبیعی حد ثابتی دارد؟ آیا راهی برایافزایش طول عمر هست؟ آیا انسان مانندیک باطری کوچک، عمر معینی دارد؟ مثلا24 ساعت پشتسر هم کار کند، سپسنیروی آن تمام شود؟ در جهان همه نوع دوامو بقایی وجود دارد. در دل اتمها ذراتیهستند که 1/1000 ثانیه عمر میکنند ولی در
____________________________
1) مکارم شیرازی - ناصر: مهدی انقلابی بزرگ، ص211-260
مقابل، عمر کره زمین به 5000 میلیونسال تخمین زده شده است. (1)
دلیل زندهای که برای اثبات اینعقیده میتوان اقامه کرد، آزمایشهاییاست که گروهی از دانشمندان بر رویگیاهان و حیوانات به عمل آوردهاند ودر شرایط خاصی در آزمایشگاهتوانستهاند گاهی عمر یک موجودزنده را به 12 برابر افزایش دهند، اگرفرضا چنین آزمایشی روی انسان انجامگیرد، عمر او به بیش از 1000 سال نیزمیرسد.
اگر هم فرض کنیم نوع انسان بهطبع نخستین خود، حد ثابتی از عمردارد این موضوع را نمیتوانیم تعمیمبدهیم. زیرا افرادی استثنایی وجوددارند که عمرشان با استانداردها وضوابط علمی مطابقت ندارد.
ایراد مخالفان از طول عمر امامزمان «عج»
اگر مشکل طول عمرحضرت«عج»، از جانب ماتریالیستهاکه همه چیز را از زاویه مادی و قوانینمادی طبیعی نگاه میکنند، مطرحشود، پاسخ همان است که در بحثقبل آمد. ولی اگر از سوی خداپرستانیچون مسیحیان و یهودیان یا اهل تسننبیان شود، در جواب آنان علاوه برآنچه گذشت، سخنان دیگری نیزداریم.
آنها برای قدرت بیپایان خداوند وبرای فرستادگان، معجزات فراوانیقایل هستند. به تعبیر دیگر خدا راحاکم بر قوانین طبیعی میدانند، نهمحکوم این قوانین و هرچه خدا ارادهکند همان میشود و اراده او مافوقعلل طبیعی است. آیا در ابتدای خلقتحد متوسط عمر یک انسان معمولی،1000 سال نبود ؟ آیا کسی از این امورتعجب میکرد و آن را خرق عادتمیدانست ؟ پزشکان معاصر ودانشمندان زیستشناس و بیولوژ -یستها، بعد از مدتها تجربه و آزمایش وسپری کردن عمر خود در کنجآزمایشگاهها به این نتیجه رسیدهاندکه همه بافتهای مهم بدن انسان، ازعمر جاوید برخوردار است و اگرعاملی پیش نیاید برای همیشه زندهخواهند ماند.
مسیحیان معتقدند که دشمنانمسیح او را به دار آویختند. پس از چندروز عیسی«علیه السلام» برخاست و بهآسمان رفت و الآن نیز زنده است. ولیما شیعیان کشته شدن آن حضرت رارد میکنیم و معتقدیم ایشان زندهاست. از طرفی هیچ مسلمانی عمرطولانی نوح «علیه السلام» را انکار نمیکندچون صریحا در قرآن آمده است:
«فلبث فیهم الف سنة الا خمسینعاما» (2)
داستان عزیز که در قرآن آمده وانگوری که 100 سال تازه و سالم بود.پس صحیح و سالم نگهداشتن انگورمهمتر استیا بدن حضرت حجت«عج» ؟
جریان اصحاب کهف و حضرتخضر«علیه السلام» را نیز میتوان شاهدآورد (3) . در این امر به هر حال کسانی درشک هستند که غرق در ماده وطبیعتاند، به روی حقایق چشمبستهاند و قادر به درک بعضی امورنیستند. به هر حال خفاشان نور آفتابرا نمیبینند.
فایده وجود امام در دوران غیبت
پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» در پاسخ اینپرسش که فایده وجود مهدی در عصرغیبت چیست، فرمودند: «ای والذیبعثنی بالنبوة انهم ینتفعون بنور ولایتهفی غیبته کانتفاع الناس بالشمس و انجللها السحاب.»
«آری سوگند به خدایی که مرا بهنبوت برگزید مردم از رهبری او دردوران غیبتش بهره میگیرند همانگونهکه از خورشید به هنگام گرفتن و رفتنآن پشت ابر بهره میبرند.»
آثار وجود آن حضرت در دورانغیبت عبارت است از:
1- امیدبخشی:
شیعه به وجود امام زنده عقیدهدارد; هرچند او را نمیبیند، ولی خودرا تنها نمیداند. رئیس یک جمعیتیاکشور، مادام که زنده است هر چند درسفر باشد، مایه حیات و حرکت و نظمو آرامش آنهاست ولی شنیدن ازدست دادن او، گرد یاس و نا امیدی بر
___________________________
1) همان منبع
2) عنکبوت، آیه 14
3) و لبثوا فی کهفهم ثلاث مائه سنین و ازدادواتسعا (کهف / 25)
همه میپاشد. (1) شیعه همواره انتظاربازگشت آن سفر کرده را که قافله دلهاهمراه اوست، میکشد; انتظاریسازنده و اثربخش که هر روز احتمالظهور او را میدهد. در روایات بسیارزیادی در منابع مذهبی آمده کهامام«عج» بطور مداوم در دورانغیبت، مراقب حال پیروان خویشاست و طبق یک الهام الهی از اوضاع واحوال آنها آگاه میشود و به روایتیهمه هفته، برنامه اعمال آنها به نظر اومیرسد و از کردار آنها آگاه میشود. (2)
2- پاسداری آیین خدا:
مهدی «عج» حافظ اسرار الهیاست و حامل حقیقت دین و سرانجامخواهد آمد و دلایل و نشانههایروشن پروردگار باطل نمیگردد.
3- تربیتیک گروه ضربتی آگاه:
آنگونه که از روایات اسلامی برمیآید، گروه کوچکی از آمادهترینافراد که سری پرشور از عشق خدا ودلی پر ایمان و اخلاص برای تحققبخشیدن به آرمان اصلاح جهان دارند،با او در ارتباطند و از طریق این پیوندتدریجا ساخته میشوند و روحانقلابی بزرگتری کسب میکنند;انقلابی سازنده و بارور برای ریشهکنساختن هرگونه ظلمی.
4- تاثیر روحانی و نامحسوس:
میدانید که خورشید یک سلسلهاشعه نامرئی دارد به نام اشعه مافوقبنفش و مادون قرمز و یک سلسلهاشعههای مرئی که از ترکیب آنها با همهفت رنگ معروف حاصل میشود.یک رهبر بزرگ آسمانی نیز، اگر پیامبرباشد یا امام علاوه بر تربیت تشریعیکه از طریق گفتار و رفتار و تعلیم وتربیت عادی صورت میگیرد، نوعیتربیت روحانی از راه نفوذ معنوی دردلها و افکار دارد که میتوان آن راتربیت تکوینی نامید.
5- ترسیم هدف آفرینش:
هیچ عاقلی بدون هدف گام برنمیدارد و هر حرکتی که در پرتو عقلو علم انجام گیرد در سیر، هدفیخواهد داشت. برای بیان بهتر مطلبمثالی میآوریم; در باغی در لابلایبوتههای گل و درختان، علفهای هرزمیروید. هرگاه به آبیاری آن گلهایزیبا و درختان تنومند میپردازیم،علفهای هرزه نیز سیراب میشوند واگر گلها و درختان خشک شود، ازآبیاری دست میکشیم.
جهان آفرینش مانند باغ پر طراوتو انسانها مانند علفها و بوتههای باغندو همان گروهی که هدف اصلیآفرینش را تشکیل میدهند، توجیهکننده هدف آفرینش و مایه نزول هرخیر و برکتند. پس وجود مبارک آنحضرت«عج» نیز همچون بارانرحمت و فیض خداست اعم از اینکهدر میان مردم آشکارا زندگی کند یاناشناس بماند. چنانکه از معصومین«علیهم السلام» نقل شده است:
« بیمنه رزق الوری و بوجودهتثبت الارض و السماء »
به برکت وجود او مردم روزیمیبرند و به خاطر او آسمان و زمینبرپاست.
6- امتحان و آزمایش:
گروهی که ایمان محکمی ندارند،باطنشان ظاهر میشود و کسانی کهایمان در اعماق دلشان ریشه کردهاستبه واسطه صبر و ایمان به غیب،ارزششان معلوم و به درجاتی نائلمیشوند.
به وسیله غیبت از بیعت کردن باستمکاران محفوظ میماند.
امام رضا«علیه السلام» به حسن بن فضالمیفرماید: گویا شیعیانم رامیبینم که هنگام مرگ سومینفرزندم امام حسن عسکری«علیه السلام»،در جستجوی امام خود همه جارا میگردند، اما او رانمییابند. حسن بن فضال گوید: چراغایب شود؟ امام«علیه السلام» میفرماید:برای اینکه وقتی با شمشیر قیامکند، بیعت احدی برگردنشنباشد. (3)
____________________________
1) رک: مکارم شیرازی: همان منبع، ص250-265; سعید - حسن: خدا و مهدی، ص 160
2) مکارم شیرازی: همان منبع، ص 255
3) امینی - ابراهیم: دادگستر جهان، ص 147