بحران نوسلفی ها؛ تحلیل تکنیک های رسانه ای داعش در جذب نیرو و ایجاد ترس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از عوامل بحران در خاورمیانه که همزمان بستر و حاصل سوزاننده آن به کشورهای اسلامی این منطقه می رسد، نوسلفی گرایی است. نوسلفی ها و افراطیون جهادی در این منطقه با تمسک به تفاسیر سست بنیان اما خشن از دین، همواره به شکل های مختلف موجب آسیب به کشورهای اسلامی و دین شده اند. اگرچه بسترها و پشتیبانان آن ها مورد بررسی و تا حدی شناخته شده است اما در سال های اخیر در سایه برخی شرایط به وجود آمده، با استفاده از روش ها و تکنیک های تبلیغاتی توانسته اند به جذب نیرو و گاه ایجاد رعب و ترس بپردازند. اقدامات و نقش های تروریستی آن ها در کشورهای منطقه در حالی همچنان در جریان است که با استفاده از این روش های تبلیغاتی نیرو می گیرند و اثرگذارند. از این رو می توان گفت یکی از راه های تضعیف و از میان بردن این کانون بحران ساز در منطقه، شناخت راه ها، ابزارها و تکنیک های تبلیغاتی این گروه ها و مقابله با آن است. در این مسیر اگرچه در مورد فعالیت این گروه ها در شبکه های مجازی بررسی هایی شده است، در مورد مضمون تبلیغات و به طور خاص تکنیک های پیچیده، فکرشده و مدرن این گروه ها در ساخت فیلم های تبلیغاتی کمتر تأمل و تحقیق شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که این گروه ها از چه تکنیک هایی برای جذب مخاطبان خود استفاده می کنند و اثر فیلم ها بر مخاطبان چگونه است؟ یافته های ما با تمرکز بر گروه داعش نشان می دهد این گروه در ساخت و تولید فیلم های تبلیغاتی خود از ابزارها، روش ها و تکنیک های مدرن فیلم سازی جهان و نیز عناصر و تکنیک های رویکرد پست مدرن در سینما و ارتباطات به ویژه خلاقیت های آن در ساخت صحنه های اکشن، تصاویر خارق العاده از کشتار و سازوکارهای روانشناسانه پیوسته با آن ها در سمت و سوی اهداف خود استفاده کرده است.The Crisis of Neo-Salafis; Analysis of ISIS Media Techniques in Attracting People and Creating Fear
Neo-Salafis and jihadist extremists in the Middle East have always caused damage to Islamic countries and religion in various ways by adhering to loosely based but violent interpretations of religion. Their terrorist actions are still going on while they gain strength and influence by using propaganda methods. One of the ways to weaken and eliminate this crisis center in the region is to know the ways, tools and propaganda techniques of these groups and to deal with it. Based on this, the current research is focused on this issue and the main research question is, what techniques do these groups use to attract their audience and what is the effect of the movies on the audience? In order to investigate this issue and answer the question, The article has selected and analyzed a number of the most famous and most visited propaganda films of the terrorist group ISIS during the peak of its activity, using analytical and descriptive methods. Finally, the research findings show that this group, in the production of its advertising films, uses the tools, methods and techniques of modern filmmaking in the world, as well as the elements and techniques of the postmodern approach in cinema and communication, especially its creativity in making action scenes, extraordinary images of killings and mechanisms. Psychologists have continuously used them in the direction of their goals. These films have helped the ISIS to create fear and recruitment by increasing the audience and incorporating various techniques known in the field of postmodern marketing.