آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

انتخابات یکی از مؤلفه های عینی مشارکت سیاسی و نشان دهنده میزان مشروعیت نظام سیاسی است که در ایران از 1357 به بعد با برگزاری دوره های انتخاباتی ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، شورای اسلامی شهر - روستا و مجلس شورای اسلامی، نمایان شده است. هدف اصلی پژوهش فعلی، فهم الگوی رفتار انتخاباتی ایرانیان به روش فراتحلیل است. روش تحقیق از نوع فرا تحلیل کمی (cma2) دربازه زمانی 1388-1401 به روش تعمدی-غیراحتمالی با حجم نمونه 45 تحقیق پیمایشی علمی- پژوهشی (انتشاریافته در نورمگز، علم نت، مگ ایران و پایگاه جهاد دانشگاهی و علوم انسانی) است. نتایج نشان می دهد که عوامل سرمایه اجتماعی (0.299)؛ سیاسی (0.281)؛ رسانه ای (0.279)؛ قومی (0.202) اثری متوسط و متغیرهای عوامل عدالت (0.198)؛ اقتصادی (0.188)؛ الگوی مرجع (0.167)؛ جمعیتی (0.153)؛ شغلی (0.133) و فرهنگی (0.120) اثری کم بر رفتارهای انتخاباتی داشته است. مقدار اثر مناطق کم توسعه در رفتار انتخاباتی برابر با 38 درصد است. با بهبود سطح توسعه استان ها؛ میزان تمایل انتخاباتی نیز کاهش می یابد؛ دلیل این واقعیت بافته همگن، منسجم، روابط خویشاوندی قوی در مناطق کم توسعه و کاهش پیوندهای جمعی سنتی در مناطق توسعه یافته است که در اثر تحرک اجتماعی و مهاجرت و قرار گرفتن در کلان شهر و مناطق غریبه اجتماعی این تمایل کاسته شده است. میزان تمایل به مشارکت در انتخابات شورای اسلامی روستا با مقدار 48 درصد و مجلس شورای اسلامی با مقدار 42 از همه بیشتر است. دلایل این امر به حضور نظام طایفه ای، قومی و بافت خویشاوندی در ترغیب به مشارکت انتخاباتی است.

The study of electoral of Iranian ethnic groups and its influencing factors: Meta-analysis of researches(2009-2022)

The main goal of the current research is to understand the electoral behavior pattern of Iranians through meta-analysis. The research method is quantitative meta-analysis, using a deliberate-non-probability method with a sample size of 45 scientific-research surveys (published in Nurmagz, Alamnet, MegIran and SID and Humanities database). The results show that social capital factors (0.299); political (0.281); Media (0.279); Ethnicity (0.202) has a moderate effect and variables of justice factors (0.198); economic (0.188); reference pattern (0.167); demographic (0.153); Occupation (0.133) and culture (0.120) had a low effect on electoral behavior. The effect of less developed regions on electoral behavior is equal to 38 percent. By improving the development level of the provinces; The degree of electoral desire also decreases; The reason for this fact is the homogeneous, cohesive fabric, strong kinship relationships in underdeveloped areas and the reduction of traditional collective bonds in developed areas, which has been reduced by social mobility and migration and being in the metropolis and socially alien areas. The willingness to participate in the elections of the Islamic Council of the village with a value of 48 percent and the Islamic Council with a value of 42 percent is the highest.

تبلیغات