آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

آنومی سیاسی به معنای بی ثباتی، بی تعادلی، بی هنجاری؛ بی قاعدگی، بی مقرراتی، ابهام سیاسی، و آشفتگی در نظم سیاسی است. هدف اصلی پژوهش، مطالعه ریشه های آنومی سیاسی در جوامع درحال توسعه است. روش پژوهش از نوع تاریخی-اسنادی است که محقق با مراجعه با مقالات، کتب، پژوهش ها و آثار علمی چاپی در پایگاه-ها و همچنین با رجوع به گذشته تاریخی پدیده( آنومی سیاسی) در پی پاسخ به هدف تحقیق است. مدل نظری پژوهش، پارادایم ساختارگرایی - کارکردگرایی (دورکیم، مرتن، پارسنونز و گیدنز) است. نتایج نشان می دهد نظریه ساختارگرایی-کارکردگرایی؛ ریشه های آنومی سیاسی به ساختار اجتماعی و کارکرد اجزای سیستم در گذار از جامعه سنتی به مدرن نسبت می دهد. تغییراتی سریع؛ ناگهانی و شتابان سبب ساز؛ آنومی سیاسی است. از این منظر، عدم تعادل نظام سیاسی، کاهش اقتدار نظام فرهنگی(نماد و منزلت جمعی)، کژکارکردی نظام، بی هویتی، بیگانگی، احساس انزجار و بحران عاطفی انسان های مدرن، و نابودی سنت های اجتماعی از ریشه های آنومی سیاسی است. کانون تمایز متفکران آنومی سیاسی در واحد تحلیل است، به گونه ای که، دورکیم و مرتن نگاهی خرد-میانه به آنومی سیاسی دارند، اما پارسونز و گیدنز با نگاهی میانه-کلان، به این مسئله می پردازند. کانون مشترک این متفکران پیرامون آنومی سیاسی، به جریان نوسازی (چندگانه) بر می گردد.

Understanding the Roots and Causes of Political Anomie

The main goal of the research is to study the roots of political anomie in developing societies. The research method is of the historical-document type, where the researcher looks for the answer to the research goal by referring to articles, books, and researches. The theoretical model of the research is the structuralism-functionalism paradigm (Durkheim, Merton, Parsons and Giddens). The results show, based on the structuralism-functionalism theory; the roots of political anomie are attributed to the social structure and the function of system components in the transition from traditional to modern society. Rapid, sudden and hasty changes are the cause of political anomie. From this point of view, the imbalance of the political system, the reduction of the authority of the cultural system (symbol and collective dignity), the malfunctioning of the system, the lack of identity, alienation, the feeling of disgust and the emotional crisis of modern people, and the destruction of social traditions are the roots of political anomie. The center of distinction of political anomie thinkers is in the unit of analysis, in such a way that: Durkheim and Merton have a micro-intermediate view on the political anomie; however; Parsons and Giddens approach this issue with a medium-macro view..

تبلیغات