آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تحلیل استراتژی ها و سیاست های مربوط به تربیت و توسعه نیروی انسانی حرفه ای صورت گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده ها، از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی/کمی) است. مشارکت کنندگان این پژوهش در بخش کیفی شامل 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و حوزه منابع انسانی بودند که با اصل اشباع انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 335 نفر مدیران ارشد شرکت های خصوصی شهر تهران بودند. برای جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. در بخش مصاحبه های میدانی از فیش برداری و ضبط صوت و برای جمع آوری اطلاعات آماری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در خصوص روش تجزیه وتحلیل داده ها در بخش کیفی از مصاحبه (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) استفاده شد. در بخش کمّی با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. همچنین جهت اولویت بندی مؤلفه ها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی در محیط فازی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد استراتژی های تربیت و توسعه نیروی انسانی حرفه ای شامل انتخاب و کارمند یابی، آموزش وپرورش، توسعه سازمانی و مدیریت اجرایی است. همچنین بر اساس نتایج، مدیریت اجرایی در اولویت اول قرار گرفت.

Analysis of strategies and policies related to training and development of professional human resources Community Verified icon

with the aim of analyzing the strategies and policies related to training and development of professional human resources. The current research is applied in terms of purpose and also, in terms of the type of data, it is of mixed exploratory type (qualitative/quantitative). The participants of this research in the qualitative part included 13 academic and human resources experts who were selected by the principle of saturation. Also, the statistical population of the research in the quantitative part included 335 senior managers of private companies in Tehran. Two library and field methods have been used to collect information. In the field interviews, a questionnaire was used to collect statistical data. Regarding the method of data analysis, the qualitative part of the interview (open, central and selective coding) was used. In the quantitative section, according to the research questions, descriptive and inferential statistics methods have been used. Also, in order to prioritize the components, the hierarchical analysis process was used in the fuzzy environment. The results showed that the strategies of training and development of professional human resources include selection and recruitment, education and training, organizational development and executive management. Also, based on the results, executive management was given first priority.

تبلیغات