آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی- پیمایشی با رویکرد پژوهش کمّی است. جامعه آماری پژوهش از کارکنان و مشتریان نمایندگی های ایران خودرو واقع در استان لرستان، تشکیل شده است. لذا با توجه به محدود بودن تعداد کارمندان (300 نفر) و دسترسی به اعضای آن با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بکارگیری فرمول کوکران 169 نفر از کارکنان انتخاب گردید و با توجه به نامحدود بودن مشتریان از روش نمونه گیری در دسترس و بکارگیری فرمول کوکران تعداد 384 نفر از مشتریان انتخاب شد، که در مجموع 553 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه می باشد، برای سنجش رفتار برندساز از پرسشنامه مورهارت و همکاران (2009) استفاده شد و توسط کارکنان تکمیل گردید، برای سنجش متغیر تصویر ذهنی برند از پرسشنامه حسینی و همکاران (1389) و استایلوس و همکاران ( 2017) و برای سنجش درگیری ذهنی مشتری از پرسشنامه بیتون و همکاران (2011) و اینو و همکاران (2017) استفاده شد، و توسط مشتریان تکمیل گردید. تحلیل داده های جمعیت شناختی و همچنین آزمون توزیع نرمال داده ها به کمک نرم افزار 24 SPSS و تجزیه وتحلیل داده ها به منظور آزمون فرضیات از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزارSmart PLS 3 انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مؤلفه های رفتار برندساز منابع انسانی و درگیری ذهنی مشتری هر کدام به تفکیک اثر مثبت و معناداری بر تصویر ذهنی برند، دارند. همچنین در پژوهش حاضر، نقش میانجی درگیری ذهنی مشتری تأیید شد.

Scaning the impact of human resource Brand-Building Behaviors (BBB) on brand mental image with mediator role of customer mental involvement (acase study of lorestan province irankhodro company Agencies)

This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlative in terms of method and nature with a quantitative research approach. The statistical population of the research consists of employees and customers of Iran Khodro dealerships located in Lorestan province. Therefore, due to the limited number of employees (300 people) and access to its members, 169 mployees were selected by using available sampling method and applying Cochran's formula, due to the unlimited number of customers, 384 customers were selected from the available sampling method and using Cochran's formula, which in total 553 people were selected as the statistical sample of the research. The tool for collecting information in this research is a questionnaire to measure the Brand-Building Behaviors, the questionnaire of Morehart et al, (2009) was used and it was completed by the employees, The questionnaire of Hosseini et al, (1389) and Stylos et al, (2017) was used to measure the brand mental image variable, and the questionnaire of Beiton et al, (2011) and Inou et al, (2017) was used to measure the customer mental involvement, and it was completed by the customers. Demographic data analysis as well as data normal distribution test was done with the help of SPSS 24 software and data analysis was done in order to test hypotheses by partial least square method using Smart PLS 3 software. The results of this research showed that the components of human resource Brand-Building Behaviors(BBB) and customer's mental involvement each have a positive and significant effect on brand mental image.

تبلیغات