آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی ذهنیت ها و عقاید اعضای هیات علمی نسبت به سیستم پرداخت در آموزش عالی ایران پرداخته است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی می باشد. این تحقیق حاضر یک تحقیق آمیخته – اکتشافی است که با استفاده از روش شناسی کیو انجام شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش عبارتند از؛ تعداد 10 نفر از اساتیدی که با موضوع تحقیق آشنا بوده اند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمع آوری گردید و پس از ارزیابی و جمع بندی فضای گفتمان، از میان 68 عبارت کیو، در نهایت 41 عبارت به عنوان نمونه عبارات کیو، پس از نظرسنجی از خبرگان انتخاب شد. پس از جمع آوری اطلاعات حاصل از مرتب سازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل گردید. یافته ها: تحلیل توزیع نشان داد که می توان 3 الگوی ذهنی متمایز را میان مشارکت کنندگان تحقیق در مورد سیستم پرداخت در آموزش عالی شناسایی نمود که جمعا در حدود 371/73 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. نتیجه گیری: 3 الگوی ذهنی شناسایی شده به ترتیب «پرداخت بر اساس دانش و مهارت»،  «پرداخت بر اساس شایستگی»و «پرداخت بر اساس عملکرد» نامگذاری شدند. اهمیت و الویت بندی عوامل شناسایی شده براساس الگوهای ذهنی صورت گرفت و در نهایت راهکارهایی برای استفاده از این عوامل پیشنهاد شد.

Identifying the mental patterns of faculty members regarding the payment system in Iran's higher education

Objective: The present research has investigated the mentalities and opinions of academic staff members regarding the payment system in Iran's higher education. Method: This research is practical in terms of purpose. This current research is a mixed-exploratory research that was conducted using Q methodology. The participants of this research are; The number of 10 professors who were familiar with the subject of the research. The discourse space of the current research was collected from various sources and after evaluating and summarizing the discourse space, among the 68 cue phrases, finally 41 phrases were selected as examples of cue phrases, after surveying the experts. After collecting the information obtained from Q sorting, this information was analyzed by Q factor analysis method. Findings: Distribution analysis showed that it is possible to identify 3 distinct mental patterns among the research participants on the payment system in higher education, which together explained about 73.371% of the total variance. Conclusion: 3 identified mental patterns were named "Payment based on knowledge and skill", "Payment based on competence" and "Payment based on performance" respectively. The importance and prioritization of the identified factors was done based on mental patterns and finally solutions were suggested for using these factors.

تبلیغات