آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

موضوع: مطالعه زیبایی شناسی امکان درک بهتر پدیده ها و تغییر دیدگاه های افراد را فراهم می کند. مقاله حاضر زیبایی را از منظر قرآن کریم و تبلور آن در حوزه ارتباطات سازمانی تبیین می کند. روش: در پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون و بهره گیری از منابع قابل اعتماد، آیات منتخب، و جستجوی واژه زیبایی شناسی و مشتقات آن، الگوی بروان و کلارک در نظر گرفته شده است. یافته ها: با شناسایی آیات مرتبط با زیبایی، و تحلیل و بررسی حول آنها، دلالت های مدیریتی آن در حوزه ارتباطات سازمانی ارائه شد. نتیجه: تحلیل و تدبر در آیات قرآن می تواند به ماهیت سازمانی، ارتباطات درونی و بیرونی، اخلاق کاری، و ارزش های سازمانی، نگاه دینی عمیق تر ارائه دهد. قرآن به اخلاقیات مهمی اشاره می کند که می تواند مبنای ارتباطات سازمانی اخلاقی را فراهم کند. این شامل رعایت حقوق کارکنان، انصاف در مدیریت، و ایجاد فضای کاری سالم است. زیبایی شناسی مبتنی بر قرآن به پژوهشگران و مدیران کمک می کند تا مفاهیم سازمانی را از زوایای مختلف تحلیل کند. این رویکرد به توسعه فهم ما از نقش اصول دینی در محیط سازمانی و ایجاد یک فضای سازمانی متناسب با ارزش های دینی کمک می کند.

Analyzing Aesthetics from the Perspective of the Holy Quran and its Crystallization in Organizational Communication

Topic: The study of aesthetics provides the possibility of better understanding of phenomena and changing people's views. This article explains beauty from the perspective of the Holy Quran and its crystallization in the field of organizational communication. Method: In the current research, by analyzing the theme and using reliable sources, selected verses, and searching for the word aesthetics and its derivatives, the model of Barwan and Clark has been considered. Findings: By identifying verses related to beauty, and analyzing and investigating them, its managerial implications were presented in the field of organizational communication. Conclusion: analysis and deliberation in the verses of the Quran can provide a deeper religious look at organizational nature, internal and external communication, work ethics, and organizational values. The Qur'an mentions important ethics that can provide the basis for ethical organizational communication. This includes respecting the rights of employees, fairness in management, and creating a healthy work environment. Aesthetics based on Quran helps researchers and managers to analyze organizational concepts from different angles. This approach helps to develop our understanding of the role of religious principles in the organizational environment and to create an organizational environment that fits religious values.

تبلیغات