چکیده

با گسترش و فراگیر شدن شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام ؛نسل جدیدی ازکودکان کار بوجود آمده است که به اصطلاح به آنها "کارگران اینستاگرامی" گفته می شود؛ کودکان کارگر شیک پوشی که در انبوه صفحات فضای مجازی مانند اینستاگرام مشغول کار و تجارت مجازی اند. ازاین رو، هدف اصلی این تحقیق این بوده که زمینه های اجتماعی شکل گیری و پیدایش این پدیده را درجامعه در سال 1402 مورد تحلیل جامعه شناختی قرار دهد. از روش تحقیق کیفی گراندد تئوری در این پژوهش استفاده و جامعه مورد مطالعه از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند که در حقیقت والدین کودکانی اند که بعنوان کارفرماهای آنها، فعالیت های کاری-تبلیغی شان را در شبکه مجازی اینستاگرام مدیریت می نمایند که تعداد 20 والد از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به سوالات محقق پاسخ دادند. نوع فعالیت و کارهای انجام شده توسط کودکان در شبکه اجتماعی اینستاگرام در سه دسته طبقه بندی می شود: الف) کارهای تبلیغاتی، ب) کارهای نمایشی و ج) کارهای خدماتی. از داده های حاصل این پژوهش پس ازمراحل سه گانه کدگذاری باز،محوری وانتخابی درمجموع 235 مفهوم، 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی استخراج شد. مقولات اصلی عبارتند از: "بازسازی هویت والد، مطلوبیت نهایی والد محور، کودکان زود بازده و شرایط ناپایدار" که درنهایت با تلفیق مدل های بدست آمده، مقوله هسته "کودک برده مجازی" معرفی گردید. والد-کارفرماهایی که درشبکه های اجتماعی زیست-تجارت مجازی می کنند، کودکان خود را به یک شی تزیینی-نمایشی و ابزاری درآمدزا بدل می سازند.کودک برده نمایشی که با دیده شدن و جلب توجه مستمرش، در معرض خرید و فروش مجازی کاربران، فالوورها و خریداران قرار می گیرد. همچنین در تیپولوژی حاصل از نتایج این تحقیق سه نوع تیپ یا گونه کودک مورد تحلیل قرار گرفت: کودکان زودبازده یا قُلکی،کودکان ویترینی یا تزئینی و کودکان هاله ای که هرکدام از این کودکان بنا بر ماهیت فعالیت و کار انجام شده در شبکه مجازی اینستاگرام قابل شناسایی هستند

Backgrounds and conditions of the formation of the phenomenon of working children in cyber space

With the expansion and spread of social networks such as Instagram, a new generation of working children has emerged, so-called "Instagram workers"; Stylishly dressed working children who are engaged in work and virtual business in the mass of virtual space pages such as Instagram. Therefore, the main goal of this research is to sociologically analyze the social contexts of the formation and emergence of this phenomenon in the society in 1402. Grounded theory qualitative research method was used in this research and the studied community was selected through purposeful sampling, which in fact are the parents of children who, as their employers, manage their work-advertising activities on the Instagram virtual network, which numbered 20 parents through in-depth semi-structured interviews. They answered the researcher's questions in a structured way.The type of activity and work done by children on the Instagram social network is classified into three categories: a) advertising work, b) performance work and c) service work. A total of 235 concepts, 20 sub-categories and 4 main categories were extracted from the data of this research after the three stages of open, central and selective coding. The main categories are: "Reconstruction of parent's identity, parent-centered ultimate desirability, early yielding children and unstable conditions" and finally, by combining the obtained models, the core category of "virtual slave child" was introduced. Parents-employers who do virtual life-business in social networks, turn their children into a decorative-show object and an income-generating tool. The slave child of a show that is exposed to the virtual buying and selling of users, followers and buyers by being seen and attracting continuous attention.Also, in the typology resulting from the results of this research, three types of children were analyzed: precocious children, showcase or decorative children, and halo children. are identified

تبلیغات