آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

موضوع شادکامی در سال های اخیر توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده و بسیاری از پیمایش های جهانی به این موضوع اختصاص یافته است و کشورها بر اساس میزان شادکامی مردمانشان سنجیده و رتبه بندی می شوند. درباره نحوه سنجش شادکامی جوامع، دو دیدگاه وجود دارد: برخی از محققان از امکان طراحی سنجه هایی عام برای سنجش شادکامی در همه جوامع و فرهنگ های مختلف سخن می گویند. در برابر، برخی بر ضرورت طراحی شاخص های سنجش شادکامی متناسب با فرهنگ های مختلف تأکید دارند. پژوهش حاضر با طراحی پرسشنامه شادکامی اسلامی با محوریت «الگوی اسلامی شادکامی» (پسندیده، 1397) به مقایسه دو مدل شادکامی اسلامی و مدل شادکامی آکسفورد پرداخته است. نتایج مقایسه این دو مدل نشان می دهد هرچند شباهت هایی میان این دو مدل ازجمله توجه به معناداری زندگی، رضایت از زندگی، اهمیت روابط اجتماعی در شادکامی و لذت جسمانی وجود دارد اما تفاوت هایی بنیادین در مبانی خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی و دین شناسی دارند.

Happiness Indicators: A Comparative Study of the Oxford Happiness Model and the Islamic Happiness Model

The topic of happiness has received a lot of attention in recent years, and many global surveys have been devoted to it, and countries are measured and ranked based on the level of happiness of their people. There are two perspectives on how to measure the happiness of societies: Some researchers talk about the possibility of designing general scales to measure happiness in all different societies and cultures. In contrast, some emphasize the need to design happiness measurement indicators tailored to different cultures. The present study compares the two models of Islamic happiness and the Oxford model of happiness by designing the Islamic Happiness Questionnaire (focusing on "Islamic Model of Happiness"; Pasandideh, 2019). The results of comparing these two models showed that although they have similarities in some cases (including attention to the meaning of life and life satisfaction, the importance of social relations in happiness, and physical pleasure), these two models have fundamental differences in theological, anthropological, cosmological principles.

تبلیغات