تحلیل وضعیت خودارزیابی اسلامی در دانشجویان دانشگاه قم (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
هدف مطالعه، بررسی میزان خودارزیابی اسلامی در دانشجویان دانشگاه قم بود. این مطالعه توصیفی در میان دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه قم در سال 98 - 1397 انجام شد. بر این اساس 33۵ نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسشنامه خودارزیابی اسلامی بود. در تحلیل داده ها، از آزمون های همبستگی، تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بود که میانگین تمام مؤلفه های خودارزیابی در دانشجویان دانشگاه قم بالاتر از حد متوسط بود. بالاترین میانگین مربوط به مرحله مراقبه و کمترین میانگین مربوط به مرحله مشارطه بود. رابطه ای بین ویژگی های جمعیت شناختی و خودارزیابی اسلامی دانشجویان پیدا نشد. همچنین یافته ها نشان داد بین مؤلفه های خودارزیابی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشترین میزان ارتباط بین مرحله محاسبه و مراقبه و کمترین ارتباط بین مرحله مشارطه و معاتبه بود؛ بنابراین درمجموع، دانشجویان دانشگاه قم از نظر مراحل خودارزیابی اسلامی در وضعیت مناسبی قرار داشتند.Analysis of Islamic Self- evaluation Status in Students of Qom University
The purpose of this study was to investigate the extent of Islamic self-evaluation among students of Qom University. This descriptive study was performed on students of different disciplines of Qom University in the 2018-2019 academic year. For this purpose, 335 individuals were selected by stratified random sampling. The measuring tool in this study was the Islamic Self-Evaluation Questionnaire. Correlation tests, one sample t-test, independent t-test, and analysis of variance were used to analyze the data. Data were analyzed using the SPSS software. Findings indicated that the mean of all components of self-evaluation were higher than average in students of Qom University. The highest mean was of the meditation phase and the lowest was of the meditation phase. No relationship was found between demographics and Islamic self-evaluation of students. There was also a positive and significant relationship between each of the components of self-evaluation; the highest relationship was between the calculation and meditation phases and the least relationship was between the computational and the meditation phases. In conclusion, the students of Qom University in terms of Islamic self-evaluation are in a good shape.