آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

امروزه رقابت برای دستیابی به فناوری های جدید بالا گرفته ولی متاسفانه فراموش شده که برای رسیدن به کمال مطلوب، بشر نیازمند قطب نمایی به نام «اخلاق» است. دو دغدغه درباره کودکان مطرح است اول نبود اخلاقیات، و دوم گسترش فناوری های نوینی که با زندگی کودکان آمیخته شده است. بر این اساس ضروری است با استفاده از همین ابزار نوین، زمینه افزایش رفتارهای اخلاقی فراهم گردد. خوشبختانه هوش اخلاقی وراثتی نبوده و امکان افزایش و ارتقاء آن وجود دارد و با توجه به اینکه زمان آموزش آن، دوران کودکی است؛ نباید در این امر مهم کوتاهی کرد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی از طریق انیمیشن، قصه، تصاویر و بازی های رایانه ای بر کودکان بوده و برای اجرای این پژوهش از روش پژوهشی نیمه تجربی و بررسی طرح های عاملی استفاده شده است. بنابراین تعداد 100 نفر دانش آموز دختر مدارس اصفهان انتخاب و در 5 گروه تقسیم بندی و سپس سطح هوش اخلاقی آنان با استفاده از پرسشنامه «هوش اخلاقی بوربا» بررسی گردید. پس از ارائه آموزش از طریق انیمیشن، قصه و... دوباره سطح هوش اخلاقی بررسی و بعد از یکماه پایداری نتایج ارزیابی گردید. یافته ها نشان داد آموزش هایی که از طریق انیمیشن، قصه، تصاویر و بازی های رایانه ای ارائه گردید موجب افزایش هوش اخلاقی کودکان شده است؛ منتها با مقایسه تغییرات، معلوم شد قصه و انیمیشن بیشترین تاثیر را در افزایش هوش اخلاقی دارند و تصویر، تاثیر کمتری نسبت به آنها و در آخر بازی رایانه ای کمترین تأثیر را در افزایش هوش اخلاقی در مقایسه با سه گروه آزمایشی دیگر دارد.

The effectiveness of education moral intelligence concepts to children through animation, stories, pictures and computer games

Mankind needs ethics to reach perfection, but today in countries there is a competition to acquire new technologies. Therefore, it is necessary to provide ways to increase morality by using these technologies. Moral intelligence is not hereditary and it is possible to increase it, and the best time is childhood and should not be neglected. The purpose of this research is to determine the effectiveness of teaching moral intelligence through animation, stories, pictures and computer games on children. Therefore, 100 female students were selected from Isfahan schools and divided into 5 groups (4 experimental groups and one control group). Then using the questionnaire "moral intelligence of Burba children - parent form" the level of moral intelligence of children was checked and after providing education through animation, stories, pictures and computer games, the level of moral intelligence was checked again and after one month the stability of education was evaluated. The findings showed that the compiled educational packages that were transmitted through animation, stories, pictures and computer games have provided the basis for increasing children's moral intelligence; However, by comparing the changes in moral intelligence, it was found that stories and animations have the greatest effect in increasing moral intelligence, and images have a lesser effect than stories and animations, and finally, computer games have the least effect in increasing moral intelligence. with three other experimental groups.

تبلیغات