آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

استدلال شده است بر اینکه مسئله ذهن-بدن، مسئله ای مدرن است و در فلسفه یونان باستان و دوران میانه مطرح نبوده است. در این مقاله این استدلال ها بیان شده و بر پایه آنها نتیجه گرفته شده است که صورت بندی های متداول مسئله ذهن-بدن باید بر دو قسم خاص و عام تقسیم شوند. برخی صورت بندی ها، شامل مسئله نفس-بدن نیز می شوند. تفکیک مسئله ذهن-بدن از دشواره ذهن-بدن نیز به تعدد مسئله ها اشاره دارد. در گام بعدی، با شواهدی نشان داده ام که مسئله محوری علم النفس صدرایی، مسئله نفس-بدن است نه ذهن-بدن، بنابراین نمی توان راه حل ها و ایده های مربوط به مسئله نخست را، راحل های کارآمد مسئله دوم دانست. با این حال، می توان مسئله ذهن-بدن را در برابر فلسفه صدرایی نهاد و از امکانات این فلسفه برای حل این مسئله مدد گرفت. این فعالیت تازه، مستلزم برخی بازنگری ها در مبانی یا نتایج علم النفس فلسفی صدرایی خواهد گردید. دستاورد این مقاله از سنخ درجه دوم (فرافلسفه) است و پیشنهادی محتوایی و روشی برای علم النفس صدرایی عرضه می کند.   * این پژوهش بر اساس طرح با کد پیگیری 17812 توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران مورد حمایت قرار گرفته است.

On the Distinction of “Mind-Body” in Modern Philosophy of Mind and Sadraic Psychology

It is reasoned that mind-body is a modern issue and is not ever discussed in ancient Greek philosophy or middle Ages. The current study has reviewed these reasoning and concluded that typical categorizations of mind-body issue must be divided into general and specific. Separating the issue of mind-body from the problem of mind-body underlines the multiplicity of issues. Proofs are, then, submitted that axial issue in Sadraic psychology is soul-body rather than mind-body. Thus, the solutions and ideas from the earlier cannot be generalized into the latter. Despite that, it is possible to compare mind-body issue against Sadraic philosophy and use its advantages to solve the issue. Such a comparison stands in the need of some modification in the underpinnings or the conclusions of Sadraic philosophical psychology. These findings are meta-philosophical and offer suggestions for methodology and content of Sadraic psychology.     

تبلیغات