لوازم انسان شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی با نظر به انسان شناسی فلسفی جدید (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی فی نفسه در حوزه حکمت عملی جای می گیرد، اما این نظریه لوازم انسان شناختی جدی و مهمی دارد؛ جدی ست، زیرا این لوازم کاربردی و پردامنه هستند؛ مهم است، زیرا در مقایسه با انسان شناسی کلاسیک سنت فلسفه اسلامی ، افق های جدیدی را در حوزه انسان شناسی عملی گشوده است. ماحصل انسان شناختی نظریه اعتباریات را می توان در این قالب صورت بندی کرد که انسان موجودی است اعتبارساز. اعتبار علاوه بر این که خود از سنخ فعالیت ذهنی است، اساساً در حیطه فعالیت و عمل انسانی قرار می گیرد و از نوع ادراکات عملی است. لذا انسان در پس و پشت این نظریه، از حیث فعالیت و عمل مد نظر است. این انسان شناسی عملی برآمده از نظریه اعتباریات، به جهات گوناگون، امروزین و قابل مقایسه با نظریات جدید است. از مهم ترین وجوه فارق این نوع انسان شناسی جدید با انسان شناسی کلاسیک می توان این موارد را برشمرد: پسین، تجربی و عملی بودن. مؤلفه های اصلی عملی بودن عبارتند از: تقدم طبیعت بر بعد نفسانی در انسان و استخدام گر بودن انسان. همچنین در پرتو اعتباریات، اجتماعی بودن، فرهنگی بودن و سوژه بودن انسان هم در تعریف انسان راه می یابند و این همه در انسان شناسی فلسفی جدید هم مدنظر بوده است.Anthropological Properties of Allamah Tabatabaei’s Theory of Conventions in the Light of Modern Philosophical Anthropology
Allamah Tabatabaei’s theory of conventional perceptions is essentially enlisted into the field of practical wisdom but this theory enjoys serious and important anthropological properties which are frequently used. Also, compared with classic anthropology in the tradition of Islamic philosophy, these properties have innovative implications for modern practical anthropology. Anthropological outcome of the theory of convention is that Man constructs conventions. Convention is not only a type of mental activity but is a type of practical perception entailed by human activity and practice. Thus, Man, in different layer of the theory is discussed from the viewpoint of action and practice. Such a practical anthropology derived from the theory of convention is comparable to modern theories of anthropology. Amongst the most radical differences between this type of modern anthropology and classical anthropology is that it is a-posteriori, experimental and practical. Priority of nature over the spiritual dimension of Man and Man’s exploitation are the most critical components of practicality. Also, in the light of conventions, Man is defined as being social, subjective and cultural, the qualities that are also prominent in modern philosophical anthropology.