تحلیل دیدگاه ابوالحسن عامری درباره حقیقت انسان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
درباره حقیقت انسان از گذشته های دور اندیشمندانی مانند فیثاغورس، سقراط، افلاطون، ارسطو و فلوطین اظهارنظر کرده اند. عامری نیز به عنوان اندیشمندی مسلمان درباره این موضوع به بحث پرداخته است. او ضمن بیان دیدگاه های مختلف درباره حقیقت انسان بر این باور است که در مرکبات، طبیعت وجود دارد که به آن ها صورت و خلقت می بخشد و در همه موجودات مادی منشأ آثار و افعال خاصی است. ما با این حقایق تا هنگامی که درباره بدن انسان صحبت می کنیم، مواجه هستیم. بعدازاین با روح حسی مواجه می شویم. نفس ناطقه امری غیر از بدن و روح حسی است. او تغایر نفس و بدن را از طریق تغایر متعلق ها، تمایز لذات، تفاوت در وضعیت پیری تبیین می کند. همچنین از تمایز روح حسی و نفس ناطقه از طریق معرفت حسی، عقلی و تجربی سخن می گوید. او معتقد است که بدن و روح حسی فرع و نفس ناطقه در انسان حقیقت او را تشکیل می دهند. او برای نفس ناطقه ویژگی هایی از قبیل خلقی بودن، دو حیثیتی بودن، الهی، عقلی و ذاتی بودن را برمی شمارد. * این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طبق ابلاغ گرفت شماره ۴۹۲۳ مورخ 1402/03/06 انجام گردیده استAnalysis of Abulhasan Ameri's view on human truth
Thinkers such as Pythagoras, Socrates, Plato, Aristotle and Plotinus have commented on the truth of man since the past. Ameri has also discussed this issue as a Muslim thinker. While expressing different views about the truth of man, he believes that there is nature in citrus fruits, which gives them form and creation, and in all material beings it is the origin of certain works and actions. We face these facts as long as we talk about the human body. After this, we encounter the sensual soul. The speaking breath is a matter of feeling body and soul. He explains the difference between the soul and the body through the difference in belongings, the difference in pleasures, and the difference in the state of old age. He also talks about the distinction between the sensual soul and the intellective soul through sensory and intellectual knowledge, experience. He believes that the body and soul of the senses and the intellective soul in man constitute his truth. He enumerates characteristics such as naturalness, dual dignity, divine, intellectual and inherent nature for the intellective soul.