ظهور معنویت و عرفان در شعر شوریده شیرازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فصیح الملک، شوریده شیرازی (متوفی 1345ق) را آخرین شاعر سبک بازگشت ادبی خوانده اند که از روشندلان نابغه در ادب فارسی به شمارمی آید، دوران پرتلاطم زندگی او در پایان عصر قاجاریه و ابتدای دوران پهلوی و حوادث انقلاب مشروطه، شعر او را دارای فراز و فرودهایی می کند که به سوی معنویت و عرفان نیز گرایش هایی را نشان می دهد در این مقاله با روش تحلیلی و با استناد به منابع دست اول و اشعار شاعر، سرودهایی که ارتباط با معنویت و عرفان داشته اند، تحلیل شده اند و عشق الهی و تمایل به وحدت وجود و تزکیه نفس تا گرایش به انسان کامل در آن دنبال می شود و به ویژه اشعار صوفیانه او درباره امام علی(ع) چشمگیر است که با ارادت به امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تکمیل می گردد و این امامان را در قامت انسان کامل عرفانی ترسیم می نماید و نتیجه گیری می شود که این شاعر دارای تمایلات معنوی و عرفانی بوده است و در دوران پختگی و دهه های پایانی عمر این گرایش افزایش یافته است. اصول معنوی را سرلوحه آموزه های خود در اغلب اشعار قرارمی دهد.Emergence of Spirituality and Mysticism in Shurideh Shirazi's Poetry
Fasih al-Mulk, Shourideh Shirazi (died 1345 AH) has been called the last poet of the literary return style, who is considered one of the bright-hearted geniuses in Persian literature, the turbulent period of his life at the end of the Qajar era and the beginning of the Pahlavi era and the events of the constitutional revolution, his poetry has a high And it makes descents that show tendencies towards spirituality and mysticism. In this article, with the analytical method and referring to the first-hand sources and poet's poems, hymns that were related to spirituality and mysticism have been analyzed, and divine love and desire for the unity of existence have been analyzed. And self-cultivation is followed in it until becoming a Perfect Human, and his Sufi poems about Imam Ali (a.s.) are especially impressive, which are completed with devotion to Imam Hussain (a.s.) and Imam Reza (a.s.) and make these imams as Perfect human. draws and it is This poet had spiritual and mystical tendencies and this tendency increased during his maturity and the last decades of his life. He puts spiritual principles at the head of his teachings in most of his poems.