آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

فتوّت یا جوانمردی، یک حرکت اجتماعی و تکانه ی روحی در فرهنگ ایران باستان بوده که از زمان ورود دین مبین اسلام به جغرافیای گسترده ی ایران، با فرهنگ قرآنی و مبانی شریعت محمدی (ص) درآمیخته و درمیان توده ی مردم آن روزگار رواج یافته است. این پژوهش به روش تحلیل کیفی محتوا و با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر کتابخانه ای، اثرپذیری سبک فتوت نامه ی سلطانی را از سبک گلستان و رسالات سعدی، بر اساس نظریه بینامتنیت مورد بررسی قرار داده و به این نتایج دست یافته است که: فتوت نامه سلطانی بیشترین اثرپذیری را از آیات نورانی و سوره های مبارک قرآن مجید و آثار سعدی شیرازی داشته است. واعظ کاشفی معارف قرآنی و مبانی عرفان اسلامی را به شیوه ی نثر آمیخته با نظم و تقلیدی استادانه از مقامات حریری، بدیع الزمان و سعدی شیرازی آراسته است. چون احوال نفسانی، شخصیت افراد را می سازد و شاعر نیز مانند دیگر افراد اجتماع، تحت تأثیر احوال نفسانی و احساسات و عواطف قرار می گیرد و شخصیت هنری او که در واقع سبک او به شمار می رود از این طریق تکوین می یابد. پس اگر دو یا چند شاعر همزمان در جغرافیایی خاص می زیسته و شعر می سروده اند لزوما نمی توان گفت دارای سبکی یکسان می باشند.

Investigating the effectiveness of Soltani's fatutnameh style from the style of Golestan and Saadi's prose treatises with the approach of Quranic verses based on the theory of intertextuality

Fatwat or chivalry is a social movement and spiritual impulse in the culture of ancient Iran, which has been mixed with the Quranic culture and the foundations of the Muhammadan Sharia (PBUH) since the introduction of the religion of Islam to the vast geography of Iran, and has been widespread among the masses of the people of that time. This research, using the method of qualitative content analysis and referring to valid library documents, investigated the effectiveness of the style of Soltani's fatut-nameh from the style of Golestan and Saadi's epistles, based on the theory of intertextuality, and reached the following results: Soltani's fatut-nameh It has been most influenced by the luminous verses and blessed surahs of the Holy Quran and the works of Saadi Shirazi. Waez Kashfi has embellished the Quranic teachings and the basics of Islamic mysticism in the style of prose mixed with order and masterful imitation of the authorities of Hariri, Badiul Zaman and Saadi Shirazi. Because emotional states make people's character and the poet, like other members of the society, is influenced by emotional states and feelings and emotions, and his artistic personality, which is actually his style, is developed in this way. So, if two or more poets lived in a certain geography at the same time and wrote poetry, it cannot necessarily be said that they have the same style.

تبلیغات