آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

امروزه استفاده از پلتفرم های تحویل آنلاین غذا در طول همه گیری افزایش یافته و شکایات و بررسی های منفی نیز افزایش یافته است که به صورت آنلاین برای دیدن همه در دسترس است. لذا، مساله اصلی مطالعه حاضر اثر محرک های تجربیات منفی از برند بر میل به اجتناب و میل به تلافی از طریق خیانت و نفرت از برند با در نظرگیری متغیر تعدیل گر عشق به برند در پلتفرم های توزیع غذا در صنعت گردشگری شهر تهران است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان پلتفرم های توزیع غذا در صنعت گردشگری شهر تهران می باشد. با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی حجم نمونه 170 نفر بدست آمد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه استاندارد بود که روایی صوری آن بااستفاده از نظر اساتید مدیریت و روایی سازه بااستفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تائید قرارگرفت. تحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS22 و SmartPLS4 انجام شد. نشان داده شد که تجارب منفی تاثیر مثبت و معناداری بر خیانت به برند و نفرت از برند دارد. تاثیر مثبت و معنی دار خیانت به برند و نفرت از برند بر نتیجه متقابله نیز مورد تایید قرار گرفت. در نهایت، نشان داده شد تجارب منفی با تعدیلگری عشق به برند نیز بر خیانت به برند و نفرت از برند تاثیر منفی و معنی داری دارد.

The effect of negative experiences from online food delivery platforms on the desire to avoid and the desire to retaliate in the tourism industry (Tehran city case study)

Today, the use of online food delivery platforms has increased during the pandemic and so have complaints and negative reviews, which are available online for all to see. Therefore, the main problem of the current study is the effect of the stimuli of negative brand experiences on the desire to avoid and the desire to retaliate through betrayal and hatred of the brand, taking into account the moderating variable of brand love in food distribution platforms in the tourism industry of Tehran. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population is all managers, experts and employees of food distribution platforms in the tourism industry of Tehran. Using the partial least squares method, a sample size of 170 people was obtained. The data collection tool was a standard questionnaire whose face validity was confirmed using the opinion of management professors and construct validity using factor analysis and reliability of variables using Cronbach's alpha. Data analysis was done with SPSS22 and SmartPLS4 software. It was shown that negative experiences have a positive and significant effect on brand betrayal and brand hatred. The positive and significant effect of brand betrayal and brand hatred on the mutual result was also confirmed. Finally, it was shown that negative experiences with the moderation of brand love also have a negative and significant effect on brand betrayal and brand hatred.

تبلیغات