آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مدل تأثیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی بر هویت اجتماعی جوانان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، و در گروه پژوهش های میدانی طبقه بندی می شود. هم چنین از نظر زمانی می توان پژوهش حاضر را یک مطالعه مقطعی دانست که، در سال 1401 صورت پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل جوانان 30-18 ساله منطقه یک شیراز می باشد، حجم نمونه بر اساس رابطه کوکران برابر 384 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت دردسترس است. بر اساس یافته های پژوهش، هویت اجتماعی در پنج مؤلفه شامل هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت قومی، هویت ملی و هویت مذهبی بود. نرمال بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در این راستا از نرم افزار آماری PLS Smart بهره گرفته شد. بر اساس نتایج پژوهش، افرادی که در پایگاه های اقتصادی اجتماعی با شرایط بهتری زندگی می کنند، احتمالاً درک بهتری از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه خود خواهند داشت و در نتیجه به شکل گیری هویت اجتماعی بهتری دست خواهند یافت. علاوه بر این، افرادی که در پایگاه های اقتصادی اجتماعی با فرهنگ و محیطی متفاوت مواجه هستند، ممکن است درک بهتری از تفاوت های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و در نتیجه به شکل گیری هویت اجتماعی متنوع تری دست پیدا کنند.

Examining the model of the influence of socio-economic base on the social identity of young people

The purpose of the current research is to examine the model of the influence of the socio-economic base on the social identity of young people. The commonalities and distinctions of these groups are concepts that are created by people. Among these parameters, we can mention dialect and language, nutrition and food, beliefs and religion, clothing and covering, aesthetic tendencies, entertainment, and sports, etc. This research is applied research in terms of its purpose, the current research is classified in the field research group. Also, in terms of time, the current research can be considered a cross-sectional study, which was carried out in 2022. The statistical population of the research includes young people aged 18-30 in one district of Shiraz. The sample size was determined to be 384 people based on the Cochran correlation. Sampling method is available. Sampling method is available. According to the findings of the research, social identity was divided into five components including individual identity, family identity, ethnic identity, national identity, and religious identity. The normality of data distribution was checked using the Kolmogorov-Smirnov test. Structural equation modeling was used to test the hypotheses. In this regard, Smart PLS statistical software was used. Based on the results of the research, people who live in better socio-economic bases will probably have a better understanding of the social and economic conditions of their society, and as a result, they will achieve a better social identity. In addition, people who are faced with a different culture and environment in socioeconomic bases may have a better understanding of cultural and social differences and, as a result, achieve a more diverse social identity.

تبلیغات