آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان یکپارچه توحیدی بر دشواری تنظیم هیجان و خودمهارگری دانش آموزان پسر در معرض آسیب های اجتماعی بود. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و با اهداف کاربردی است که در چهارچوب طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان پسر نوجوان در معرض آسیب های اجتماعی شهر میبد بود که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) و خود مه ارگری تانج ی (2004) در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله درمان یکپارچه توحیدی را در 10 جلسه 5/1 ساعته و هرهفته دو جلسه دریافت کردند، درصورتی که گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را در طول مدت آزمایش دریافت ننمود. داده ها روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و با بهره گیری از بسته نرم افزاری spss26 و در سطح ۰۵/۰ مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان یکپارچه توحیدی بر دشواری تنظیم هیجان و خودمهارگری در دانش آموزان موثر بوده است (۰۵/۰>P). نتیجه گیری: درمان یکپارچه توحیدی با توجه به نزدیکی با فرهنگ ایرانی - اسلامی و تمرکز آن بر ابعاد مختلف زندگی می تواند به عنوان یک روش آموزشی درمانی موثر در مراکز مشاوره، مدارس و مراکز درمانی استفاده شود.

The Effect of Integrated Monotheistic Treatment Approach on the Difficulty of Emotion Regulation and Self-control of Male Students Exposed to Social Harm

Introduction: The purpose of this research was to investigate The effect of ntegrated Monotheistic Treatment Approach on the difficulty of emotion regulation and self-control of male students exposed to social harm. Method: This study is of semi-experimental type and with practical objectives, which was carried out in the framework of the pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the research consisted of adolescent male students exposed to social harms in Meybod city, using the available sampling method, 30 people were selected as a sample and randomly replaced in two groups of 15 people (experiment and control). The participants answered the questionnaires of the difficulty of emotion regulation by Gertz and Roemer (2004) and Tanji's self-control (2004) in the pre-test and post-test stages. The experimental group received monotheistic integrated therapy intervention in 10 sessions of 1.5 hours and two sessions per week, while the control group did not receive any intervention during the experiment. The data were tested and analyzed using the multivariate covariance analysis method using the SPSS26 software package at the level of 0.05. Results: The results of the research showed that ntegrated Monotheistic Treatment Approach was effective on difficulty in regulating emotions and self-control in male students exposed to social harm (P<0.05). Conclusion: Considering the closeness with Iranian-Islamic culture and its focus on different aspects of life, ntegrated monotheistic treatment approach can be used as an effective educational method in counseling centers, schools and medical centers

تبلیغات