چکیده

با به تکامل رسیدن هنر صنعت سینما در قرن بیستم، هالیوود به عنوان مرکز فرهنگی هنری آمریکا مورد توجه تمام جهانیان قرار گرفت و فیلم های سینمایی به رسانه ای پرمخاطب تبدیل شدند که به کمک دیگر هنر ها سعی بر انتقال مفاهیم جدید داشتند. یکی از این هنرها، طراحی لباس بود که به منظور همکاری با سینما، گرایش طراحی لباس سینما را به وجود آورد. طراحان لباس هالیوود خیلی زود به موفقیت موردنظر رسیدند و توانستند با طراحی لباس برای ستارگان هالیوود، مُد جدیدی را به بازار ارائه کنند که علاوه بر انتقال مفاهیم جدید، تبلیغات تجاری موفقی برای فیلم سازان و شرکت های تجاری مد محسوب می شد. در این سال ها، بازیگران هالیوود به الگو های جوانان در مد لباس و سبک زندگی بدل شده بودند و طراحان با ارائه طرح های جدید خود بر تن این بازیگران تعیین کننده مد غالب آن دوران بودند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رسانه ها، به خصوص رسانه سینما بر مد و با طرح این پرسش که مد لباس چه رابطه ای با سینما داشته و بازیگران هالیوود در این میان چه نقشی داشته اند، سعی دارد با بررسی مد ارائه شده در هالیوود با نام «سبک هالیوودی» و به روش مطالعه کتابخانه ای منابع موجود، به چگونگی رابطه مد و سینما بپردازد؛ بنابراین در این مسیر به صورت موردی به مطالعه سبک لباس آدری هپبورن، ستاره مشهور هالیوود، روابط او با طراحان لباس آن زمان، مانند هوبرت ژیوانشی و تأثیرات او بر مد پرداخته و همچنین جهت بررسی دقیق تر به نقد طراحی لباس فیلم «صبحانه در تیفانی» (1961) و تأثیرات لباس های این فیلم بر مد به روش مشاهده ای پرداخته است. در انتها، با مطالعه تأثیرات بازیگران هالیوود در مد سال های میانه قرن بیستم متوجه می شویم که بازیگران یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گیری مد ها و تعیین فرهنگ ها هستند و تأثیرات آن ها می تواند ماندگار باشد.

Costume Design on the Evolution of Fashion in the Middle of the 20th Century: A Case Study of “Breakfast at Tiffany’s” movie

With the evolution of the art-industry of cinema in the 20th century, Hollywood as the artistic cultural center of America received the attention of the whole world, and movies became a media full of audiences, which tried to convey new concepts with the help of other arts. One of these arts was costume design, which created the trend of cinema costume design in order to cooperate with cinema. Hollywood clothing designers achieved the desired success very soon and were able to present a new fashion to the market by designing clothes for Hollywood stars, which, in addition to conveying new concepts, was considered a successful commercial advertisement for filmmakers and fashion commercial companies. In these years, Hollywood actors had become role models for young people in fashion and lifestyle, and designers were determining the dominant fashion of that era by presenting their new designs on these actors. The current research aims to investigate the impact of media, especially cinema media, on fashion and by raising the question, what is the relationship between fashion and cinema? And what was the role of Hollywood actors in this? By examining the fashion presented in Hollywood under the name of "Hollywood style", it tries to study the relationship between fashion and cinema in the method of library study of available sources, and in this way, to study the style of Audrey’s clothes on a case-by-case basis. Hepburn, the famous Hollywood star, has discussed her relationship with the clothing designers of that time such as Hubert Givenchy and his influence on fashion, and for a more detailed analysis, he has criticized the costume design of the movie Breakfast at Tiffany’s (1961) and the effects of the clothes of this movie on fashion in an observational way. Finally, by studying the effects of Hollywood actors on the fashion of the middle years of the 20th century, we realize that actors are one of the most important factors in the formation of fashions and defining cultures, and their effects can be lasting.

تبلیغات