چکیده

فرش دست باف به عنوان یک هنر دیرینه ایرانی و همچنین یک کسب وکار خانگی، همواره مورد توجه و منبع درآمد بسیاری از خانواده ها بوده است. بیشتر بافندگان فرش در روستاها زندگی می کنند و فرش بافی به عنوان یکی از صنایع کوچک، می تواند نقش کلیدی در توسعه روستاها ایفا کند. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سؤال است که وضعیت فرش دست باف در بخش چترود چگونه است و متغیرهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی چه تأثیری بر وضعیت قالی بافی در این بخش از منظر قالی بافان داشته است. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی با استفاده از روش میدانی (کمّی) از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش 380 نفر از شهروندان بخش چترود است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. در این پژوهش از دو پرسش نامه استاندارد با پایایی 86/0 استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و آزمون های همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عوامل رکود صنعت قالی بافی در بخش چترود عبارت است از: رشد نامناسب قیمت فرش دست باف در مقایسه با بهره وری کمتر فرش بافی نسبت به دیگر کالاها؛ گرایش خانواده ها به دیگر فعالیت های اقتصادی؛ گرایش روستاییان به سبک، شیوه و فرهنگ زندگی شهرنشینی؛ مشکلات بازاریابی فرش دست باف در مقیاس خرد و کلان؛ مهاجرت روستاییان به شهر؛ مشکلات بازاریان فرش دست باف در مقیاس خرد و کلان؛ کم رنگ شدن سهم زنان در تأمین درآمد خانوار . بنابراین، استقرار و حمایت از صنایع کوچک بومی محلی، نظیر فرش بافی در مناطق روستایی می تواند با ایجاد فرصت های شغلی متعدد و سطوح دستمزدی قابل رقابت با سطح دستمزد شهری، موجب معکوس شدن روند مهاجرت و افزایش میزان اشتغال در بین مردم شود.

Investigating the Situation of the Carpet Weaving Industry in Chetroud from the Point of View of Carpet Weavers

Handwoven carpet as an ancient Iranian art-craft and also as a home business has always been of interest and is a source of income for many families. Most carpet weavers live in villages and the carpet industry, as one of the small industries, can play a key role in the development of villages. The purpose of this research is to answer the question of what is the condition of handwoven carpets in Chatroud sector and how economic, cultural, social and managerial variables have affected the situation of the carpet weaving industry in Chatroud sector from the point of view of carpet weavers. This research is an applied research using a descriptive-analytical field method. The statistical population of the research were 380 people from the residents of Chatroud district, who used the purposeful cluster sampling method to study the sample size and distributed two standard questionnaires with a reliability of 0.86. The results of the research show that the most important factors of the recession of the carpet weaving industry in Chatroud are: Inappropriate growth of the price of hand-woven carpets in comparison with the lower productivity of carpet-weaving in comparison with other goods, the tendency of families with other economic activities, the tendency of rural people to the style, way and culture of urban life, the problems of marketing hand-woven carpets on a micro and macro scale, and the migration of villagers to the city. Handwoven carpet marketers on a micro and macro scale is the diminution of women’s contribution to providing household income. Therefore, the establishment and support of small native-local industries such as carpet weaving in rural areas can reverse the migration process and increase the employment rate among the people by creating numerous job opportunities and wage levels that can compete with the urban wage level.

تبلیغات