آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی به شمار می رود. خودکارآمدی کارآفرینانه به معنای باور به توانایی خود برای انجام کارهای نوآورانه و اثربخشی مهارت ها در راستای راه اندازی کسب و کار یکی از مهم ترین ابعاد مؤثر در رفتار کارآفرینانه است. نظر به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدم تحمل بلاتکلیفی با خودکارآمدی کارآفرینانه با نقش میانجی خلاقیت هیجانی انجام شد. طرح این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را هنرجویان هنرستان های شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که از میان آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به حجم 300 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها نیز از پرسش نامه خودکارآمدی کارآفرینانه دی نابل و  همکاران (1999)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) فریستون و همکاران (1994) و پرسش نامه خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین عدم تحمل بلاتکلیفی و خودکارآمدی کارآفرینانه رابطه منفی و معنی دار، بین عدم تحمل بلاتکلیفی و خلاقیت هیجانی رابطه منفی و معنی دار و بین خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر، خلاقیت هیجانی توانسته است نقش میانجی معنی داری برای عدم تحمل بلاتکلیفی و خودکارآمدی کارآفرینانه ایفا کند. درواقع یافته ها حاکی از آن بود که عدم تحمل بلاتکلیفی اثر مستقیمی بر خودکارآمدی کارآفرینانه نداشته و تنها اثر غیرمستقیم بر آن دارد؛ به این صورت که عدم تحمل بلاتکلیفی با تأثیرگذاری بر خلاقیت هیجانی منجر به افزایش خودکارآمدی کارآفرینانه می شود. به عبارتی افراد با خلاقیت هیجانی بالاتر، باور خودکارآمدی بیشتری دارند و این امر موجب می شود فرد نسبت به چالش هایی که به ویژه ممکن است در مراحل اولیه توسعه کسب و کار با آن ها روبه رو شود، به طور مؤثرتری واکنش نشان دهد.

The Relationship Between Intolerance of Uncertainty and Entrepreneurial Self-Efficacy: The Mediating Role of Emotional Creativity

Introduction Entrepreneurship is considered to be one of the most important factors affecting the creation of job opportunities and economic growth. Entrepreneurial self-efficacy, which means believing in one's ability to do innovative work and the effectiveness of skills in order to start a business, is one of the most important effective dimensions in entrepreneurial behavior. Considering the importance of this matter, the present study was conducted with the aim of investigating the relationship between intolerance of uncertainty and entrepreneurial self-efficacy with the mediating role of emotional creativity.   Method The research method was a descriptive correlational type. The statistical population of the research was formed by the students of Mashhad Conservatories in the academic year 2021-2022, of whom 300 people were selected as research sample using the convenience sampling method. In order to collect data, the entrepreneurial self-efficacy questionnaire of De Nobel et al (1999) Indecision Intolerance Scale, Freeston et al (1994), and Averill and Thomas Knowles’s (1991) emotional creativity questionnaire were used.   Results The data analysis results showed a negative and significant relationship between intolerance of uncertainty and entrepreneurial self-efficacy, a negative and significant relationship between intolerance of uncertainty and emotional creativity, and a positive and significant relationship between emotional creativity and entrepreneurial self-efficacy. Also, emotional creativity was able to significantly mediate the relationship between intolerance of uncertainty and entrepreneurial self-efficacy. In fact, intolerance of uncertainty does not have a direct effect on entrepreneurial self-efficacy and only has an indirect effect on it.   Discussion In fact, the findings indicated that uncertainty intolerance does not have a direct effect on entrepreneurial self-efficacy and only has an indirect effect on it; in such a way that intolerance of uncertainty leads to an increase in entrepreneurial self-efficacy by affecting emotional creativity. In other words, people with higher emotional creativity have more self-efficacy beliefs, and this makes a person react more effectively to the challenges that may be faced especially in the early stages of business development.

تبلیغات