شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی،رویکرد کیفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی با استفاده از رویکرد کیفی سنتز پژوهی انجام شده است. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه توسعه فردی در بین سال های 1380 تا 1401 میباشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدستآمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرارگرفتند که در نهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحلهای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم افزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمع آوری داده ها 125 کد باز شناسایی شد که در 4 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی دسته بندی شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل فردی، آموزشی پژوهشی، سازمانی و اجتماعی بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی تاثیرگذار است. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند مورد توجه مدیران آموزش عالی در زمینه توسعه منابع انسانی قرار گیرد. تا از طریق توسعه فردی میزان کارآمدی دوره های آموزشی، رضایت شغلی و بهره وری دانشگاه را به حداکثر رساند.Identifying and designing a model of effective factors on the individual development of faculty members. a qualitative approach
Background and Objective: Purpose of the present research Identifying and designing a model of effective factors on the individual development of faculty members using the qualitative approach of research synthesis.
Research Methodology: The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and using the research synthesis method with the seven-step approach of Sandelowski and Barroso (2007).The studied statistical community includes all Persian and English researches and studies published in the field of personal development between 2001 and 2022. In this regard. The keywords related to the purpose of the research were searched and the articles and professors obtained were examined using the purposeful sampling method and according to the acceptance criteria, and finally 32 articles that met the criteria for entering the study using The three-stage coding method (open, axial, selective) was analyzed through MaxQDA 2020 software. Based on the results of data analysis, 125 open codes were identified for data collection, which were categorized into 4 main categories and 20 subcategories. The results showed that individual, educational, research, organizational and social factors have an impact on the personal development of faculty members.
Findings: The results showed that individual, educational, research, organizational and social factors have an impact on the personal development of faculty members
Conclusion: The results of this study can be of interest to higher education managers in the field of human resources development to maximize the effectiveness of training courses, job satisfaction and university productivity through individual development