بررسی تأثیر دین داری بر اخلاق کسب وکار با نقش میانجی مقیاس نگرش پولی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دین داری بر اخلاق کسب وکار با نقش میانجی نگرش پولی در شهر یزد می پردازد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی، به لحاظ روش از نوع توصیفی−همبستگی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی−مقطعی محسوب می شود. جامعه آماری، صاحبان کسب وکارها در شهر یزد بوده، که تعداد 188 نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد و محققساخته استفاده شده است که پایایی آن به وسیله آزمون های آلفای کرونباخ و ضریب مک دونالد و روایی آن به وسیله ماتریس فورنل− لارکر مورد تأیید قرار گرفته و سرانجام، داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS تحلیل شده است. همچنین، برازش مدل با استفاده از شاخص های گوناگون بررسی و تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد دین داری تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسب و کار و نگرش پولی دارد. نگرش پولی تأثیر مثبت و معناداری بر اخلاق کسب و کار داشته و نگرش پولی در رابطه بین دین داری و اخلاق کسب و کار نقش میانجی دارد. با توجه به نتایج، ارتقای اخلاق کسب و کار در بین صاحبان کسب و کارهای شهر یزد مستلزم تقویت دین داری است. توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر نگرش پولی ضروری است.The Effect of Religiosity on Business Ethics with Mediating Role of Monetary Attitude
The present study examines the effect of religiosity on business ethics with the mediating role of money attitude in Yazd city. This research is applied in terms of purpose, descriptive-correlation in terms of method, and survey-cross-sectional in terms of data collection. The statistical population was business owners in Yazd city, and 188 statistical samples were selected using Cochran's formula. To collect information, a standard questionnaire was used, the reliability of which was confirmed by Cronbach's alpha tests and Macdonald's coefficient, and its validity was confirmed by the Fornell-Larker matrix, and finally, the data was analyzed using structural equation modeling in PLS software. . Also, the fit of the model has been examined and confirmed using various indices. The results of the research showed that religiosity has a positive and significant effect on business ethics and money attitude. Also, monetary attitude has a positive and significant effect on business ethics, and monetary attitude plays a mediating role in the relationship between religiosity and business ethics. According to the results, promoting business ethics among business owners in Yazd requires strengthening religiosity. Also, it is necessary to pay attention to the economic, social and cultural factors affecting the monetary attitude.